An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Akira Kurosawa Collection #1 (sort)  (DVD) Akira Kurosawa Collection #1 (sort)

Udgivet 8. juli 2003 af Sandrew/Metronome DVD3424 / UPC# 5706550034247

Akira Kurosawa Collection #1 (sort)  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.

Udgået

Det er ikke længere muligt
at bestille denne udgave.

Klik her for eventuelle
andre udgaver af filmen

Medierådets aldersgrænse. 1954-1961
Japan - Sort/Hvid
Ønskeliste
Drama
Filmens specifikationer
Original titel: Akira Kurosawa: First Collection
Instruktør: Akira Kurosawa
Medvirkende:
  Toshirô Mifune
Stikord: Japan
Samurai
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:  PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  Danmark

Med danske tekster

Tekster: Dansk
Norsk
Svensk
Finsk
Sprog: Japansk

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 9

Gennemsnit: 9.9 ud af 10

Du kan også stemme.   


Akira Kurosawa Collection #1 (sort):

Akira Kurosawa blev født i Tokyo den 23. marts 1910. Som 26-årig blev han assisterende instruktør på Tokyos PCL Studios, der senere blev det verdensberømte Toho Film Production Co.
     Efter at have arbejdet som assisterende instruktør i syv år lavede han sin første film.
     Med filmen Rashomon, der kom i 1950, fik han sit store internationale gennembrud. Filmen vandt en Oscar for bedste udenlandske film samt en Guldløve ved den prestigefyldte filmfestival i Venedig.
     I 1953 lavede Kurosawa Seven Samurai, en klassiker, der blev dobbelt Oscar-nomineret og fik en Sølvløve ved Venedigs filmfestival.
     I 1960'erne lavede han flere film, bl.a. Yojimbo.
     I 1990 fik han en hæders-Oscar. Han fortsatte med at lave film helt ind i 90'erne. Akira Kurosawa døde den 6. september 1998 i Tokyo. Han efterlod en uvurderlig kulturarv.

Seven Samurai / De syv samuraier (1953)

Vi befinder os i 1500-tallets Japan. Bønderne i en lille by er trætte af hele tiden at blive overfaldet og plyndret af banditter. Byens vise mænd råder dem til at rekruttere nogle samuraier - professionelle krigere - der kan beskytte dem mod overfaldene. Det varer ikke længe, før syv meget forskellige samuraier har stillet sig til disposition.
     De syv samuraier er en af Akira Kurosawas mest kendte og omtalte film, og den var på sin tid den dyreste japanske film, der var lavet. Filmen blev belønnet med Sølvløven ved Venedigs Filmfestival, og den blev endda dobbelt Oscar-nomineret. De syv samuraier var inspiration for Hollywood-filmen The Magnificent Seven med blandt andre Steve McQueen og Yul Brynner.

The Hidden Fortress / Den skjulte fæstning (1958)

En blodig krig raser mellem to klaner i en delstat i 1500-tallets Japan. Forklædt som bønder forsøger den modige general Rokurota (Toshiro Mifune) fra den tabende klan at smugle klanens prinsesse og en skat af guld over grænsen til nabostaten. Der er med andre ord lagt op til en storstilet gang underholdning i The Hidden Fortress, som var Akira Kurosawas stiløvelse i at instruere en episk chambara (Japans pendant til Hollywoods western).
    Historien fortælles på utraditionel vis gennem øjnene på to forhutlede bønder, som efter et mislykket forsøg på at gøre deres lykke som soldater ender i en gigantisk fangelejr. Et oprør blandt fangerne gør det muligt for dem at flygte, men inden de får set sig om, støder de ind i Rokurota, som i et snedigt spil på deres grådighed får dem til at hjælpe sig med at bringe guldskatten i sikkerhed. Den dristige flugtplan mod grænsen og friheden udspiller sig som en lang række nervepirrende situationer, hvor en konfrontation med fjendens soldater er en konstant trussel, samtidig med at de to bønders blanding af fejhed og opportunisme gang på gang er ved at sætte missionen over styr.

Filmen er fra 1958 og var den første af Kurosawas film, som blev optaget i tohoscope, og man skulle næsten tro, at formatet var blevet opfundet til anledningen. Der er vel dårligt en eneste scene, hvor det brede billede ikke specifikt benyttes til at understrege eller højne dramaet. Filmens scener er konstant orkestreret, således at horisontale linier og bevægelser er fremherskende, og forholdene og følelserne mellem historiens personer er til stadighed fremhævet gennem måden, hvorpå de er placeret i forhold til hinanden i de enkelte scener. Endvidere er filmen et rigtigt udstyrsstykke, hvor der tydeligvis ikke har været sparet på pengene i forbindelse med udfærdigelsen af kulisser og kostumer. Kurosawa havde da også en ubrudt række af publikumssucceser bag sig på dette tidspunkt, og The Hidden Fortress var den sidste film, han skyldte Toho under sin oprindelige kontrakt med studiet.
    I Japan blev filmen en stor økonomisk succes, og uden for Japan fandt den mange beundrere blandt de mange unge filmentusiaster, som i årene forinden havde stiftet bekendtskab med Kurosawa gennem Rashomon og Seven Samurai. En ung mand ved navn George Lucas var blandt disse, og små tyve år senere ville oplevelsen af The Hidden Fortress være en af de markante indflydelser på hans lille science fiction film – Star Wars.

Yojimbo / Livvagten (1961)

Scenen er en støvet, vindblæst japansk landsby, som i bedre tider ville være travlt optaget af at afholde det årlige silkemarked. Landsbyen er imidlertid dybt optaget af en blodig fejde mellem byens to ledende familier, som hver især har hyret sig et større slæng af omvandrende lejemordere og herreløse samuraier til anledningen. Vold og mord er dagens orden, hvorfor det første syn, der møder den navnløse ronin (Toshiro Mifune), idet han tilfældigvis vandrer ind i byen, er en hund med en menneskehånd i munden.
    Efter at have spist en hurtig skål ris – som eneste gæst i den lokale inn – beslutter Mifune sig for, at der må være arbejde for ham i en by af denne beskaffenhed. Som han selv siger det: "I en by som denne kan jeg blive betalt for at dræbe, og denne by er fyldt med mænd, som har bedre af at dø". Han gør lidt hurtig reklame for sig selv ved at provokere et par af de lokale udskud til at trække blank mod ham, og efterlader to af dem døde og en tredje med en arm mindre at bekymre sig om. Opvisningen har den ønskede effekt, og Mifune finder sig snart bejlet til af begge sider med lukrative jobtilbud. En stund lang fordriver Mifune således tiden med at leje sine evner ud til snart den ene side og snart den anden, alt imens han hele tiden sørger for at puste til flammerne og holde gryden i kog. Han er i virkligheden ganske ligegyldig over for, hvilken side der måtte vinde fejden, og så længe han undgår at tage et personligt engagement i skærmydslerne, lykkes hans dobbeltspil da også upåklageligt. I længden er dette ham imidlertid ikke muligt, og Mifune ender da også bogstaveligt talt med at stå alene mod hele byen.

Kurosawa er ofte blevet anklaget for at være en pessimist, og det portræt, han i Yojimbo tegner af menneskeheden, er da også kun i korte glimt opløftende. Under overfladen af dristige slyngelstreger og virtuose sværdkampe antyder historien det dilemma, at der i en konfrontation sjældent er tale om en god og en ond side. Selve hovedpersonen er ikke afgørende værre eller bedre end de banditter og fribyttere, han på snedig vis spiller ud mod hinanden og likviderer i flæng. Godhed og retfærdighed beskrives som luksusidealer, der let kan ende med at blive skæbnesvangre. De uskyldige og sårbare individer i filmen er egentlig blot uden resourcer, og det overlades til tilskueren at afgøre, om disse karakterer ikke ville være nøjagtigt ligeså korrupte og uden skrupler, dersom de var i en mere fordelagtig position.
    Humoren er sort som tjære i Yojimbo, som var en af Akira Kurosawas største publikumssucceser. Instruktøren har da også sjældent været så ligefremt underholdende og tilgængelig som her, og filmen inspirerede en lang række mere eller mindre direkte genindspilninger og efterligninger, hvoraf den mest berømte unægteligt er Sergio Leones A Fistful of Dollars med Clint Eastwood i hovedrollen som den navnløse opportunist. Derudover er Yojimbo mageløst flot fotograferet i sort/hvid tohoscope af den store japanske fotograf Kazuo Miyagawa, og Masaru Satos rigt detaljerede og perfekt timede rytmiske musik er til tider på nippet til at forvandle det hele til en slags parodi på en samuraimusical.
Michael

Specielt om denne udgivelse:

De syv samuraier
  • Aspect ratio: Standard Academy 1,33:1
  • Spilletid: 201 min
  • Audio: Japansk DD1.0 Mono
  • Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk
Den skjulte fæstning
  • Aspect ratio: Widescreen 2,10:1 (Anamorphic 16:9)
  • Spilletid: 139 min
  • Audio: Japansk DD1.0 Mono
  • Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk
Livvagten
  • Aspect ratio: Widescreen 2,10:1 (Ikke Anamorphic)
  • Spilletid: 110 min
  • Audio: Japansk DD1.0 Mono
  • Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk

Brugerne skriver om Akira Kurosawa Collection #1:

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 21. juli 2005
3 hit
Helt rigtigt. Dette er 3 Kurosawa-film der bare ikke KAN mangle i samlingen!

Og sørg for at få CRITERION-udgaverne. Det er et dumt sted at spare!


Anmeldt af Svend Erik, Løkken 25. marts 2004
3 mesterværker
Der kan ikke roses tilstrækkeligt, og det har ingen oplysende effekt at anmelde disse Kurosawafilm med mange ord. Der er tale om 3 mesterværker af den slags, der tåler det ene gensyn efter det andet. De syv samuraier er måske mere helstøbt end de to andre - det kan dog godt være en smagssag.

Sandrew Metronome har præsteret en overspilning til DVD, der formodentlig ikke kan gøres ringere, selv hvis man gjorde sig omfattende ulejlighed. Criterions udgivelser er disse dvd'er langt overlegne. Kvalitetsforskellen ses tydeligt på TV-skærmen og bliver katastrofal, når der anvendes projektor.


Ret din egen anmeldelse af Akira Kurosawa Collection #1 - klik her

Start en debat om filmen Akira Kurosawa Collection #1 - klik her

Start en debat om denne udgave af Akira Kurosawa Collection #1 (sort) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45