An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Terkel i knibe  (DVD) Terkel i knibe

Udgivet 6. oktober 2004 af Nordisk Film DVD1298731 / UPC# 5708758652384

Terkel i knibe  (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 59.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Varen er på lager
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. A.Film - 2004
Danmark - Farve - 77 min
Ønskeliste
FamiliefilmGysKomedieTegnefilmComputeranimation
Filmens specifikationer
Original titel: Terkel i knibe
Instruktør: Kresten Vestbjerg Andersen
  Thorbjørn Christoffersen
  Stefan Fjeldmark
Medvirkende:
Alle stemmer   Anders Matthesen
Stikord: Terkel i knibe
Selvmord
Skole / skoleliv
Sort humor
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
Besøg filmens hjemmeside
DVD-pladens specifikationer
TV-system:  PAL DVD-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse:  Danmark
Features:
Ja Anamorphic (16:9) Ja Trailer
Production Notes Ja Music video
Ja Documentary Music score
Ja Commentary Fact track
Interviews Gallery
Multi-angles Cast & Crew
Ja Hidden Features Ja Outtakes
DVD-Rom features Deleted scenes
Antal plader: 1Denne udgivelse indeholder 1 plade(r).
Billedformat Lydformat Sprog Tekster
Letterbox
DD 5.1
DTS 5.1
Dansk
Dansk
Engelsk
Aspect Ratio Kassette Pladetype Faste tekster
1,77 : 1 Keep Case DVD9 Ingen

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 161

Gennemsnit: 9.3 ud af 10

Du kan også stemme.   

Laserdiskens vurderinger:

Niels Ole
Thomas

Terkel på skideren...

Terkel går i 6A. Han er lidt af en tøsedreng, men god nok på bunden. Han har det langtfra let i skolen, for hans psykopatiske onkel Stewart har lige tævet klassens rødder, Sten og Saki. Og hvad skal man så gøre for at komme ind i varmen igen? Man mobber da selvfølgelig klassens tykke pige, Fede Dorit! Men hvem kunne vide, at hun ville hoppe ud af vinduet? At man ville begynde at få dødstrusler? At dyrevennen Gunnar ikke har rent mel i posen, og at ingenting er, som det ser ud? Ikke Terkel i hvert fald...

Terkel i knibe er en vanvittig komedie om hemmelig forelskelse, en psykopatisk morder, jernrør, pindemadder og et venskab på prøve. Anders "Anden" Matthesen har leveret historien og lægger stemme til samtlige figurer i filmen... som er baseret på virkelige hændelser og tæsk!

Tekst fra omslag

Specielt om denne udgivelse:

  • Audio: Dansk DD5.1 / DTS5.1
  • Undertekster: Dansk, engelsk
Ekstramateriale:
  • Kommentarspor med Onkel Stewart
  • Fraklip med Rita
  • Easter Egg
  • Skjulte beskeder
  • Karaoke & musik videoer
  • Terkel i lydstudiet
  • Dorits Hjemmeside
  • Pilot, trailer, teaser & TV-spots

Brugerne skriver om Terkel i knibe:

Anmeldt af Monkeyman, København S 21. april 2008
Gi den gas fyrbøder!!!
''Terkel i knibe'' er en ret morbid og fandenivoldsk animationsfilm, der næsten ingen grænser har, og hvor er det egentlig befriende herligt, at der findes sådanne film. Desværre er den folkekære Fernet Branca drikkende, scooter kørende, grovædende, sexgale og psykotiske sømand Stewart Stardust ikke så meget med, som man kunne håbe på, men hvad Silvan, som PAPA altid sagde......

Jeg blev ihvertfald ikke skuffet, men uheldigvis blev jeg heller ikke mere overrasket.

Anmeldt af Extract, Dyssegård 27. november 2006
Den sidder lige på kornet
Hvem tør? Anden gør! Han Anders Mattesen giver sig i kast med en dukkefilm for det voksne publikum. Dem der var børn i 70'erne kan sikkert genkende Ritt Bjerregaard skolen (hvad ikke alle kan lære skal ingen lære! Det er en ond satire over årtiets fodformede pædagogik. Der er splatter, usmagligheder og sjofelt sprogbrug en masse så det får South Park ligner Walt Disney. Indtages bedst med et svedigt grin sammen med ligesindede.

Anmeldt af Kalle Marx, Esbjerg 2. maj 2006
Matthesens sædvanlige, uartige børnehavesatire
Anders Matthesen har af en eller anden grund altid gået under huden på mig. Måske er det hans barnlige facon, hans flade humor eller hans enerverende udstråling. Terkel I Knibe formår ikke rigtigt at underholde mig: Der er ikke nogen særlige grin(dvs. sædvanlig helt igennem plat humor) og historien er ikke alt for fantastisk. Matthesen byder ikke på noget nyt, og klichéerne driver af denne film, såsom den såkaldte "Waldorf-pædagogiske" vikar med pandasweater og mordertendenser eller den fordrukne onkel Stewart. Nogle vil mene at sådanne figurer er dybt originale, men jeg kalder dem letkøbte og unuancerede. Man må erkende at denne film nok egner sig bedst til Anders Matthesens fans, samt børn mellem de 7-14. Ikke sagt at det er fordi det er en animationsfilm, jeg synes bare ikke dybden er der. Og så må jeg igen erkende at jeg ikke deler hans humor(og netop det gør denne anmeldelse ret subjektiv). En mand der synes frække bandeord og hans egne papirtynde klichéer er morsomt underholder bare ikke mig. Matthesen prøver ihærdigt at beherske kunsten at være "tegnefilmsstemme" for flere figurer, men jeg synes nu ikke han formår at være farverig på den rigtige måde og han begår den åndsfraværende fejl at bruge hans sædvanlige, endimensionelle parodistemme til alle figurerne, bare i forskellige tonelejer eller med få afvigelser. Nogle vil sige der er vigtig morale og satire, men jeg synes nu alligevel den slags kommer i overflod hver dag i forskellige sammenhæng i fjernsynet.

Anmeldt af Klaes, København N 21. januar 2006
Jeg ved at vi behøver provo kunstnere, for at gøre hverdagen mindre triviel.
Men jeg har svært ved at se det dybsindige i denne film. Observatinoen er sikkert sand og meget realistisk for skolebørnene i dag. Formidlingen fortaber sig dog i det platte, endda i en sådan grad at selv provokationen forsvinder i det komplet tåbelige. Filmen byder heller ikke på nogle alternativer til de få og meget ringe opstillede problemstillinger, der ikke behandles, men bruges.
Kort sagt "Anden" har som altid intet at byde på,...... hvor svært kan det være, at være en kynisk klynker!!

Anmeldt af Devil21, Nykøbing F 10. november 2005
Anders "Anden" Matthesen
Terkel i knibe er en fed film som er værd at se, men for mig er Terkel i knibe en film man ser og så skal der gå lang tid før man ser den igen

Anmeldt af hikari-Emiru.com, København Ø 23. oktober 2005
virkelig tam..
En tam og idé-løs film bygget på Anders (Anden) Mattasen høre-lyd-spil..
En film med meget få grin men vækker bare en hvis harme i mig, at udstille mobning på en sjov og provokerende måde. Kan sku ikke lide det.
Steward du er sku fed nok, cool burger til dig.

Anmeldt af Midori, Randers SV 30. september 2005
God nok, men er lidt skuffet.
Første gang jeg så filmen blev jeg skuffet, for jeg har selv cdén og den er altså lidt sjovere. De har slettet nogle gode scener som var på cden.
Hvis man er vild med Ander matthesens humor er det en god film. Man får da et godt grin.

Anmeldt af Karina, Søborg 25. juli 2005
Ikke for børn
En meget ubehagelig film! Der er en del meget morsomme episoder, men som helhed er den alt for ondskabsfuld. Jeg har meget svært ved at se Terkel som en børnefilm, og det er meget uheldigt, at den bliver lanceret som sådan!

Anmeldt af Holliday, Aalborg 28. marts 2005
Andemad
Når man har lyttet til Andens 'radiohørespil' kunne man godt frygte lidt for muligheden i at overfører dette succesfuldt til filmmediet. Men frygten er ubegrundet. Terkel er et frydefuldt bevis på, at vi lille Danevang sagtens kan være med, når vi snakker computeranimations film. Tonen er rå og sproget er grovkornet fortællerstilen er direkte og scenerne ofte udpenslet, men hvor er det dog (undskyld) pisse morsomt!

Og ja, ALLE Waldorff-pædagogikkens tilhængere, er potentielle børnemordere ;-)

Anmeldt af Borgen, København NV 15. marts 2005
Unden tvivl den bedste danske animationsfilm til dato. Undertegnede var flad af grin hele vejen igennem. Fedt at nogen tør gå en anden vej end Anders Thomas Jensen, eller de andre danske komedier med Thomas Bo Larsen. Dette er dybt originalt og man må tage hatten af for "Anden". Han er virkelig fantastisk morsom her

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 26. december 2004
Moralen svigter i Dannevang!
Den ondeste dukkefilm der er lavet. Knaldhård satire pakket ind i tilsyneladende uskyldig klædebon rammer tilskueren som et trykluftbor og stopper ikke før det sidste billede har forladt nethinden. Men Anders Mathesen ved helt tydeligt ikke en pind om Rudolf Steiner og vælger at diskriminere antroposofien helt ublufærdigt. Det holder bare ikke, "Anden", dér! En vigtig detalje, da han får det til at se ud som om, at ALLE Waldorff-pædagogikkens tilhængere skulle være potentielle børnemordere! Men filmen er rammende og vigtig!

Ret din egen anmeldelse af Terkel i knibe - klik her

Deltag i debatten om filmen Terkel i knibe - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Terkel i knibe
Karina

Terkel i knibe
Se alle titler her
Sendt 2005/07/25 22:54:36 IP: Logget Svar...

Skal det være så grimt???

Lad mig starte med at sige, at jeg er total fan af Anders Matthesen. Jeg synes han er vildt skæg og nytænkende i sin humor! Men hvorfor i alverden skal halvdelen af hans materiale leveres med så grimt et sprog? Jeg synes normalt ikke, at jeg er sart, men det er bare så hæsligt at høre det samme sprog komme ud af munden på samtlige elever i indskolingen. Det er da meget sjovt, når man er voksen, men ungerne taler sgu sådan til hinanden nu, og det er ikke alene forfladigende og ucharmerende, det gør det også vanskeligt at skelne almindelig samtale og mobning - også mellem børnene selv.
Holliday

Sendt 2005/07/26 08:18:37 IP: Logget Svar...

Heldigvis...

er sproget grimt, det er jo halvdelen af pointen i filmen.
Har to niecer omkring de 10 der har set den, og de syn's i øvrigt at det er en glimrende børnefilm og deres lærer har brugt den som debat punkt i klassens time. I øvrigt taler ingen af dem sådan, måske er de bare outsidere, eller så er deres forældre måske obs på deres sprog, på trods af en film?

I øvrigt skal Anden vel være stolt, han tilhører åbenbart samme gruppe som Elvis, Beatles og Eminem. Elementer der alle gør/gjorde deres bedste (værste) for at drive den ukritiske ungdoms masse i fordærv
Thomas Aquinas

Sendt 2005/07/26 11:47:59 IP: Logget Svar...

Smart trick...

...at lade den indgå i undervisningen. Så er det legalt at drøfte den seriøst med eleverne og også problmatisere filmen. Ellers er det umuligt, da ungerne forguder den!
Karina

Sendt 2005/07/26 14:03:04 IP: Logget Svar...

Hvis det var en voksenfilm...

ville sproget ikke genere mig... ja, dvs en del af det synes jeg stadig er unødvendigt, og sådan har jeg haft det med Anden siden "Hva snakker du om". Han har nogle sider af sin humor, jeg bare ikke er med på. Jeg synes heller ikke det er sjovt, når han skal slå børn til de græder. Sådan er jeg. Og ja, det er vildt smart at integrere Anden i undervisningen! Og så vil jeg tilføje til dine niecer, at almindeligt velfungerende børn med almindeligt velfungerende forældre har selvfølgelig ikke noget problem med at skelne mellem sprog for sjov og sprog til alvor, men der er altså virkelig mange børn (og forældre) som ikke kan skelne,og det er der, problemet opstår.
Thomas Aquinas

Sendt 2005/07/26 14:09:03 IP: Logget Svar...

Kom til at tænke på...

...Wollfmorgenthaler: her er den samme ironiseren over vold som noget morsomt og nedværdigende bemærkninger som udtryk for en smart attitude. Men pointen er netop her, at det er for sjov (med Dolph som formentlig det mest truede dyr (barn) i DK!). Jeg synes det er pænt skæg. Problemet opstår, som du nævner, når der ikke kan skelnes og, fremfor alt, når det bliver en stil der bringes med over i børnenes sociale sfære. Så bliver det direkte farligt. Derfor har forældrene klart et ansvar i den forbindelse.
Holliday

Sendt 2005/07/26 14:18:30 IP: Logget Svar...

Samfund

Har selvfølgelig respekt for din subjektive holdning til de tematikker du ridser op, omvendt har jeg svært ved at se mig selv i en verden hvor der skal, undskyld udtrykket, tages hensyn til det navlebeskuende point of view. Så ender vi tæt på amerikanske tilstande med utallige høringer om musik film og andet "kontroversiel" og fordærvende underholdning. Defineret ud fra hvad nogle finder rigtigt/forkert

Måden frem må være at afvæbne det man er kritisk eller nervøs overfor, og der igennem skabe en nuance i budskabet der kommer til udtryk, eller hvis ikke andet, så en debat der er kan være med til at sætte det i et andet lys end en vejs kommunikationen og der af det enevældige.
Holliday

Sendt 2005/07/26 14:22:25 IP: Logget Svar...

PS.

Iøvrigt modtog BBC i tidernes morgen en massiv bunke klager over Pythons gakkede gangarter, da det var en hån mod folk med gang besvær. Her følte en række mennesker sig krænket. Det samme gjorde Python drengen over deres Life of Brian film, da det ikke var en måde at fremstille Jesus Krist på for unge mennesker. Denne latterligørelse hørte ingen steder hjemme. Hvem siger at deres bekymring og anfægt mod Monty Python drengne ikke er berettiget ud fra deres view point? Og hvor stopper vi så?
Thomas Aquinas

Sendt 2005/07/26 14:49:33 IP: Logget Svar...

Vil nu give Karina ret i...

...at Mathesen´s film ligger på grænsen. Derfor er det lidt af en beåndet manøvre at en lærer bruger den i klassens time. På den måde får filmen ikke bare kritikløst lov til at hænge som et ikon, men bliver vurderet. Det synes jeg er meget sundt. Det er klart, at censur ikke er vejen frem, men det kontroversielle bør altid debatteres ellers får det lov til at udarte som en smart stil.
Holliday

Sendt 2005/07/26 14:52:32 IP: Logget Svar...

...

På grænsen til hvad? - Din grænse? Ud fra din holdning? Du nævner at Wollfmorgenthaler tilgengæld er morsom. Hvad nu hvis jeg ikke syn's det og finder den på grænsen?

Der ud over er jeg jo netop enig i, at belysning og analyse er langt bedre virke midler end forbud. Få lande hvor censur har ført godt med sig.
Thomas Aquinas

Sendt 2005/07/26 16:46:06 IP: Logget Svar...

På grænsen...

...på den måde, at den fordrer en debat som hvis den udebliver i stedet afløses af en glorificering af primitiviteten. Det samme gør sig gældende for Wollfmorgenthaler, jeg synes bare det er sjovere på en eller anden måde. Det sidste er et spørgsmål om smag, det er klart.
Karina

Sendt 2005/07/26 19:34:31 IP: Logget Svar...

Ingen censur, men...

Der er flere aspekter af det, jeg prøver at sige. For det første er det min klare holdning, at Matthesen ikke er specielt sjov bare fordi han lader sine figurer kalde hinanden fede, grimme, luder og narkoman. Jeg synes han er vildt sjov på så mange andre måder, og det undrer mig deffor, at han også har det andet aspekt. I Jul på Vesterbro - den oprindelige fra radioen - bruger han slet ikke alle de øgenavne. Det hænder, og så er det morsomt, men det tager brodden af og gør det fladt og ucharmerende, når det er hele tiden... synes jeg. Mit andet punkt er så det samfundsmæssige. Jeg mener ikke, at der skal censur og kontrol, men af en eller anden grund har Anders Matthesen fået startskud i børneradio og er derfor henvendt til børn, og som sådan mener jeg, at man må være lidt mere selvkitisk i forhold til, hvad man lukker ud. Det er ikke særlig berigende at børn går rundt og kalder hinanden smatso, luder, narkoman og fede Doris, for det er respektløst, nedværdigende og i visse tilfælde direkste mobning. Hvis hans humor var henvendt til voksne, og børn så tilfældigvis så med, sådan som det er tilfældet med Angoradrengene og Smack the Pony og den slags, så var det en anden sag, men... Ja, jeg synes bare at han kammer over. Og jeg siger det af erfaring fra skolen, hvor mere eller mindren tykke piger kommer grædende til mig, fordi de bliver kaldt fede Doris, og de har jo også set filmen og ved, hvad der blev af hende.
I øvrigt synes jeg det er lidt underligt, at han altid er sådan ude efter Steiner pædagogikken. Som om den ikke er misforstået nok, som det er.
Holliday

Sendt 2005/07/26 21:44:11 IP: Logget Svar...

Cirkulær

Jeg syn's det er lidt cirkulær argumentation. Et: der skal ingen censur til alligevel er det ikke helt godt med anden osv osv. Jeg syn's f.eks. ikke at Jul på vesterbro er morsom what-so-ever. Der imod er finder jeg Terkel hylende morsom.

At du oplever at overvægtige piger kommer til dig fordi de bliver mobbet, er selvfølgelig uheldigt, men jeg kan så fortælle dig at da jeg gik i folkeskolen blev de fede piger/drenge og de rødhårede og dem uden Lacoste trøjer også mobbet, og gik grædende til deres lærer. Dette er ikke på nogen måder en retfærdiggørelse af mobning, blot en konstatering af at den er der og de ting der fremprovokerer den ikke er problemet, men håndteringen af den.

For at blive i min skoletid, så ville vores lærer vise os Christiane F, det satte to forældre par sig imod da det ikke var noget at vise unge mennesker og kunne være en indirekte opfordring til at prøve sig frem med hash og det der er værre. Lidt det samme (mere direkte) har Marilyn Manson oplevet en meget voldsom hetz i USA grundet de ulykkelige omstændigheder på Columbine og fordi de to mordere b.la. lyttede til hans musik og tekster. Hvor starter selv bestemmelse og hvor stopper den? Sluttelig så ser jeg ikke Terkel filmen som kilde til hverken mere eller værre mobning, har den ikke været der, havde udspringet været noget andet. Spørgsmål er så sluttelig, om vi vil leve i en verden hvor vi vil forbyde os ud af ting, eller forholde os til dem, og der af prøve at forstå og lærer.
Karina

Sendt 2005/07/27 08:19:16 IP: Logget Svar...

Til børn eller voksne...

Det kan godt være, at det begynder at stå lidt i stampe... Jeg vil bare gerne understrege, at jeg på ingen måde mener, at Terkel skal cencureres. Jeg mener heller ikke, at den skal have skylden for, at børn driller hinanden, for selvfølgelig gør de det. Jeg er dybt forarget over, at voksne mennesker - forældre specielt - er så blinde over for egne fejl, at de vover at give andre end sig selv skylden, når deres børn bliver vanvittige. Det, jeg prøver at sige er kun 1. Jeg personligt synes Andens grimme sprog er unødvendigt. Den del handler naturligvis udelukkende om min egen smag. Ingen grund til at tage den længere. 2. Manson henvender sig ikke til børn. Det gør Judas Priest og alle de andre heller ikke. Det gør Anden. Det er ikke hans skyld at børn mobber, men scenen med Fede Doris legaliserer sådan set mobning. Igen... jeg mener egentlig ikke, at han skal lægge begrænsninger på sin kunstneriske frihed, bare at man som voksen må overveje, hvad man vil vise børn. Jeg mener heller ikke, at jeg i mit udgangspunkt sagde andet, end jeg synes det er en ucharmerende tendens... lidt i stil med det der forfladigende "perkersprog" -sir jeg te dig sir jeg te dig. Det er ikke ment nedsættende om dem, der har svært ved at tale dansk, men om alle de, der taler glimrende eller ligefrem pæredansk, som også taler sådan... det er et sprog, som indeholder måske 500 ord, hvoraf halvdelen er bandeord eller nedsættende øgenavne. Alt det skal Matthesen naturligvis ikke stå til ansvar for, jeg synes bare han er med til at forstærke en tendens i børnehøjde.
Holliday

Sendt 2005/07/27 09:55:25 IP: Logget Svar...

Hej Karina

Så er vi jo tilbage til udgangspunktet og det selektive valg af hvad man finder for meget og hvad der befinder sig indenfor ens accept ramme.

For at holde fast i Manson m.fl. så er der jo lige så mange, hvis ikke flere, der mener at teenagere er endnu mere påvirkelige end børn og konsekvenserne af 'vildledning' er langt grovere. Så argumentet er vel lige så brugbart der, omkring - lad os kalde det den ønsket selv censur.

Sluttelig så er jeg enig som jeg også har givet udtryk for tidligere, at det handler om at afmystificere ting for børn og unge. Det handler i høj grad om at være obs på hvor de er og hvad de bliver påvirket af, for at kunne forstå dem og det der afføder deres handlinger/sprog m.m. Desværre synes jeg, at man ser en større og større ansvarforskydning fra forældre hen imod at lægge ansvaret på institutioner skoler m.m. Frem for at gribe i egen barm.

Vi skulle jo nødig ende som den amerikanske highscool som afskaffede seksualundervisningen, fordi man mener at det vil få de unge mennesker til at dyrke afholdenhed.
Karina

Sendt 2005/07/27 10:20:39 IP: Logget Svar...

Nej fri os fra den amerikanske model

Ja, egentlig er vi jo ikke så uenige. Det er nok mest, fordi jeg ser det fra en lærervinkel, for du har ret. Det er ganske rigtigt i skolen det forventes, at den slags konflikter løses, og så er det svært ikke at blive lidt irriteret på (og forstå mig nu ret) unødvendigt besværlig børneunderholdning. Jeg mener nu også stadig, at der er tale om en ungdoms- og voksenfilm. Jeg har mødt flere, som var ubehageligt berørt, da de så den med deres børn, men som senere har set den sammen med voksne og fundet den utrolig morsom. Set med samfundsmæssige øjne, mener jeg, vi står en vanskelig situation, fordi der efterhånden er så mnage, der ikke kan skelne mellem rigtig og forkert, hvis ikke man fra politisk side går ind og handler for dem - hvilket jo på ingen måde er optimalt! Se bare på revselseslovgivningen... tænk at det er nødvendigt! Og her vil jeg give dig fuldstændig ret i, at man meget hurtigt kan ende i en gråzone mht hvor der skal lovgives, og hvor der ikke skal. Grundlæggende burde der jo ikke skulle andre love til, end de der af de ti bud, der giver mening (du må ikke slå ihjel, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk), men... så er vi vist ved at fjerne os meget langt fra Terkel. Da jeg ikke finder den særlig sjov, er det nok ikke så mærkeligt, at jeg lettere bliver stødt, det skal jeg gerne medgive
Holliday

Sendt 2005/07/27 10:28:40 IP: Logget Svar...

Se...

Sådan har jeg det med Titanic, den burde forbydes
Karina

Sendt 2005/07/27 10:41:42 IP: Logget Svar...

Tosse!

Thomas Aquinas

Sendt 2005/07/27 11:41:39 IP: Logget Svar...

Og så er der nogen der siger...

...at kunst ikke fremprovokerer debat!?
Holliday

Sendt 2005/08/07 14:40:31 IP: Logget Svar...

Jamen...

Titanic i er ikke kunst..Terkel er
Karina

Sendt 2005/08/07 20:25:19 IP: Logget Svar...

Hold nu kæft...

med den Titanic!!!! Kom videre!!
olzen

Sendt 2005/11/26 11:45:17 IP: Logget Svar...

Om man vil det eller ej, er sproget jo realistisk. Folk i 5. klasse gik rundt og sagde "Luk røven, din fucking møgluder" længe før Terkel overhovedet var i æteren på børneradioen. Og om man vil det eller ej, gik der også 12-årige børn rundt og røg længe før Sten og Saki. Filmen er interessant fordi den faktisk viser mange af disse ting på en realistisk måde, men i et univers der gør at vi kan grine ad det. Og hvem er det så der er de skyldige? Dem der viser os at folkeskolen slet ikke er så uskyldig, eller dem der ligger flade af grin over at den fede pige springer ud af vinduet?

"Terkel I Knibe" er efter min mening en sindssygt morsom film, og jeg lå flad af grin allerede dengang jeg hørte CD'en. Men samtidig er der nok en dybere mening end som så...
borg_punk

Sendt 2006/02/13 13:51:30 IP: Logget Svar...

Undervisnignsmatriale

Apropos "lærervinkel"

http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/terkel/

Hvis man skal være helt ærlig, ville man ikke selv have fået mest ud af at de denne her film i stedet for utallige politisk korrekt bullshit som folkeskolerne i dag kommer med? Film om at være teenager (sponsoreret af tampax, libresse, etc) Div film om stoffer som fortæller ting de unge godt ved i forvejen?

Mit svar: Ja, det skal være så grimt! Det er for dælen en del af essensen i filmen...man kunne ogsågodt have fået pointet igennem med en film som "full metal jacket" eller "saving private ryan" uden at vise krigs eller voldsscener...men tror du nogen have fået noget ud af at se filmene?
Karina

Sendt 2006/02/13 14:34:47 IP: Logget Svar...

Selvfølgelig ville de det!

Jeg kan godt se din pointe, men jeg er ret uenig. Det er klart, at film skal være vedkommende, og specielt undervisningsmateriale skal fortælles i et vedkommende sprog. Men man behøver vel ikke nødvendigvis se afrevne lemmer, smadrede hoveder og kroppe og skydegale psykopater for at forstå, at krig er skidt, lige så lidt som det er nødvendigt at vise pornofilm i seksualundervisning.
borg_punk

Sendt 2006/02/24 14:51:01 IP: Logget Svar...

Jamen for søren

Ja, men jeg ser heller intet galt i at vi er uenige! Der er jo ingen som har "patent på sandheden" som jeg plejer at sige.

Nu har jeg selv arbejdet meget med unge og seksual undervisning, efter "ung til ung, som pædagoisk metode" og vil nok sige at det ene jo skal supplere det andet. Tror at de unge som kunne få noget ud af at se porno, allerede har set det. Hvis man kun fik sin seksual undervisning igennem porno, ville det ikek være meget værd. På samme måde som unge ikke får særligt meget ud at af få at vide for gang nummer 1000 at mans skal bruge kondom. De vil igså høre om jalousi, at sætte grænser, alkohol og fester etc. Det skal jo gerne være en kombination af det hele. Terkel i knibe kunne være et supplement til anden undervinsing.

Ofte bruger folkeskolerne jo fx bilelder af afrævne lemmer etc op til nytår, for at minde børnene om hvor farligt det kan være at lave fyrværkeri selv osv. Her snakker vi rigtige billeder fra skadestuen, nogle gange videoer derfra. Jeg tror godt unge kan holde til at se lidt animation, uden at det skader dem på nogen måde.

Dansk film institut anbefalder da også filmen som led i undervisningen, helt ned til 3 klasse.
Karina

Sendt 2006/02/26 13:27:10 IP: Logget Svar...

Terkel i undervisningen

Jamen så lad mig lige trække vejret og slå fast: Jeg synes, at det er helt fint, hvis man bruger Terkel i undervisningssammenhæng. Det var mere sammenligningen med, at en krigsfilm ikke ville være lige så god uden afrevne arme og den slags, som jeg reagerede på. Jeg mener ikke, at man behøver udstille de grimmeste eksempler for at få en pointe igennem. Og mit problem med Terkel er, hvis den IKKE bliver taget op i undervisningen, men får lov at stå alene som en børnefilm. Og tak for linket, forresten!
Kubrick7007

Sendt 2006/02/26 13:55:24 IP: Logget Svar...

Tak-Hov-Ski

Hvis Terkel er morsom, så er Solaris en komedie.
borg_punk

Sendt 2006/04/05 13:43:05 IP: Logget Svar...

Okay

Jamen jeg kan godt se din pointe bedre nu, men fordi man ikke behøver at vise de værste ting (nu mener jeg ikke at terkel er gør det, fx kunne den jo være kørt langt ud med stoffer, voldtægt etc) men det betyder jo ikke at det ikke er en måde at gøre det på. Og ja, det er fint den netop bliver brugt, men man må jo sige at det ikke er forbidt for børn og deres ofrældre at tænke selv, eller for voksne at tage en dialog med børn...jeg kan da fx huske at vi tit var nogle unger som hang ud ved min ungdomsklub på fodboldbanen, når klubben havde lukket om søndagen. Det var der også i en periode nogle nakomaner som gjorde, og vi var nogle osm så nogle junkier fixe, stikke sig selv i armene og den slags, det snakkede vi jo med pedagoerne om, og faktisk endte det med at vi kom til at lære en masse om samfundet, stoffer, etc. Jeg ville selvfølgeligt aldrig håbe nogle børn kommer ud for det, men er i dag stadigt glad for det fokus som helt naturligt kom på emnet.
peter

Sendt 2017/01/04 14:59:59 IP: Logget Svar...

Terkel i knibe

fed film ville gerne eje den på DVD, meeeeeeeeen er sgu ikke intresserede i Rejsen til Saturn / Rocky kun Terkel i knibe ville ømske Matthesen ville genudgive den, på DVD ejer ikke Blu-Ray

Deltag i debatten om denne udgave af Terkel i knibe - klik på "svar"

 Forfatter Emne: Terkel i knibe (Special Edition)
borg_punk


  Se varen her
Sendt 2006/02/11 12:30:39 IP: Logget Svar...

Easter Egg

Tryk på Terkels mor indtil hun siger sætningen om at børste tænder der giver aids. Derefter trykker i på Terkels far

Hvis nogle var i tvivl -:o>

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45