An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Universal Classic Monsters: Complete 30-Film Collection (Blu-ray) (BD) Universal Classic Monsters: Complete 30-Film Collection (Blu-ray)

Udgivet 1. juli 2019 af Universal 8316609 / UPC# 5053083166090

Laserdisken (DK)
Pris: 1299.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Universal Classic Monsters Complete 30 Film Collection - 1931-1956 Ønskeliste
TV-system:  PAL Blu-ray-pladen har regionalkoden 2.Region:
Oprindelse: England
Uden danske tekster

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 6

Gennemsnit: 6.5 ud af 10

Du kan også stemme.   


Universal Classic Monsters Complete 30 Film Collection

Her er en imponerende samling man IKKE må snyde sig selv for. Universal har i årevis omhyggeligt samlet bokse med deres mest berømte monstre: Dracula, Frankenstein, The Mummy, The Invisible Man, The Wolf Man og Creature from the Black Lagoon, hvor hver boks indeholdte en håndfuld film. Denne samling samler alle disse tidligere udgivelser, i alt 30 film, smukt restaureret og med omfattende ekstramateriale!
  • Dracula
  • Frankenstein
  • The Mummy
  • The Invisible Man
  • Werewolf of London
  • Bride of Frankenstein
  • Dracula's Daughter
  • Son of Frankenstein
  • The Invisible Man Returns
  • The Mummy's Hand
  • The Invisible Woman
  • The Wolf Man
  • The Mummy's Tomb
  • Ghost of Frankenstein
  • Invisible Agent
  • Son of Dracula
  • Phantom of the Opera
  • Frankenstein Meets the Wolf Man
  • The Mummy's Ghost
  • House of Frankenstein
  • The Mummy's Curse
  • The Invisible Man's Revenge
  • House of Dracula
  • She-Wolf of London
  • Abbott and Costello Meet Frankenstein
  • Abbott & Costello Meet the Invisible Man
  • Creature from the Black Lagoon
  • Abbott and Costello Meet the Mummy
  • Revenge of the Creature
  • The Creature Walks Among Us

Specielt om denne udgivelse:


Brugerne skriver om Universal Classic Monsters Complete 30 Film Collection:

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 30. april 2019
Monster time
Dracula ***

Tiden har gnavet sig et pænt stykke ind i Tod Brownings udlægning af Bram Stokers udødelige gyserfortælling, men der er gjort meget for at skabe stemning og som patineret uhygge fungerer den stadig udmærket her 80 år efter premieren - man kan dog sagtens leve sig ind i at den har fået samtidens publikum til at hoppe i biografsæderne! Men man skal yderligere 10 år tilbage for at finde den definitive fortolkning, nemlig med Murnau's "Nosferatu" der stadig må betegnes som den mest slidstærke udgave af Dracula.

Dracula's Daughter **

Lidt smårodet historie om Van Helsing der bliver anholdt da man tror, at han har myrdet Grev Dracula med en pæl i hjertet og suget Renfield tør for blod; heldigvis står han klar i kulissen for at kunne hjælpe i en sag om en ung kvinde (den stærkt fotogene Gloria Holden) der hverken drikker vin eller kan ses i spejle. Smukt filmet og filmen har bestemt en vis atmosfære, men historien giver ikke alt for megen mening. Otto Kruger er god i hovedrollen som psykiateren der indser, at der er mere mellem himmel og jord end han troede.

Frankenstein *** ½

Selvom det knirker lidt hist og her så er dette stadig en fabelagtig horror/fantasy-film der tillige rummer en inderlighed og en poesi som unddrager sig mange andre film. På denne særlige måde er filmen helt unik. Det skræmmende ligger for en nutidig betragtning nu ikke længere i monstret, men derimod i at der slippes kræfter fri som videnskaben ikke kan kontrollere: det er ikke kun monstret der slår andre ihjel; at han overhovedet ER blevet skabt, ødelægger også hans eget INDRE liv og følelser. Når materien uden videre sættes sammen som byggeklodser følger der også en bevidsthed med som ikke selv har valgt det. Tragedien får derfor også en sjælelig dimension. På denne måde er FRANKENSTEIN utrolig holdbar over tid som problematisering af hvor langt videnskaben skal gå og overhovedet hvorfor! Indtil den ved dette med sig selv, vil sådan en film fortsætte med at være aktuel.

The Mummy *** ½

Hvis man endelig skal se en film om en mumie der kommer til live, så ville jeg til hver en tid vælge denne sag fra 1932. Måske snarere et poetisk og romantisk eventyr end end decideret gyser, men den er fabelagtigt godt iscenesat med en imponerende make-up til Karloff i titelrollen. Der er lagt mere vægt på atmosfæren og det mystiske aspekt ved historien end det direkte gys og det klæder filmen umådeligt godt. Den knirker lidt i pacingen, men ellers ikke noget at beklage sig over. En lille perle!

The Invisible Man *** ½

Klassisk film efter H.G. Wells´ berømte historie. Claude Raines er god i hovedrollen, men filmen henter sin appeal fra imponerende, for tiden, special effects og et rigtigt godt script. Desuden er filmen fremragende disponeret, og balacen mellem humor og gys er helt perfekt. En film der holder sig usvækket igennem årtierne.

The Invisible Man Returns **

I seriens anden film dukker Vincent Price op som en mand der er blevet usynlig og skal have hjælp til at blive synlig igen. Den fotogene Nan Grey spiller hans kæreste der har problemer med sin jaloux ægtemand, der har en klar interesse i at rivalen kommer galt afsted. Noget halbagt film med gode skuespillere, men historien yder dem ikke retfærdighede. Cedric Hardwicke, Cecil Kellaway og Alan Napier dukker op. Milton R. Krasners billeder er filmens stærkeste kort, og man keder sig en smule undervejs.

The Invisible Woman **

En excentrisk videnskabsmand (John Barrymore) har udviklet et serum der gør folk usynlige, så han sætter en annonce i avisen for at få fat i nogen der er indstillet på at være forsøgskanin. Den unge Kitty (Virginia Bruce) slår til, da hun er træt af at være tøjmodel i en underordnet ekviperingsbutik. Men tingene kompliceres af, at nogle småforbrydere, ledet af Oskar Homolka, pludselig blander sig i professorens affærer. Ren komedie med et par sjove præstationer fra Barrymore og Charles Ruggles som den forfjamskede hushovmester. Man ser også Margaret Hamilton, Charles Lane og Maria Montez blandt de medvirkende. Noget overgearet film, i øvrigt skrevet af Curt Siodmak og Joe May, der åbenbart har været i det lidt for muntre hjørne, da de satte sig ned og skrev.

Invisible Agent ** ½

Nazisterne får deres sag for i deres jagt på en efterkommer af Den Usynlige Mand, der har meldt sig frivilligt til at spionere for de allierede, men kan Gestapo lægge en fælde i rette tid? Ganske underholdende film i serien om gennemsigtige mænd, og med den ualmindeligt attraktive og fotogene Ilona Massey som hemmelig agent for amerikanerne. Peter Lorre og Cedric Hardwicke er glimrende som slimede Gestapo-folk, og i rollen som den usynlige mand ses (fra tid til anden, altså) Jon Hall. Lidt vakkelvorn balance mellem humor og spænding, men man er godt adspredt det meste af tiden. Lester Whites flotte sort/hvide billeder er et klart plus også.

The Invisible Man's Revenge ** ½

En hævngerrig mand (Jon Hall) vender tilbage for at straffe de mennesker, der snød ham i en forretningsaftale og allierer sig med en videnskabsmand (John Carradine), der har udviklet et serum der gør levende væsener usynlige. Noget shaky kapitel i den omfattende filmserie fungerer takket være gode skuespillere og relativt effektiv klipning samt atmosfærefyldte billeder af Milton R. Krasner. Blandt de medvirkende ses også Alan Curtis, Evelyn Ankers, Gale Sondergaard og Ian Wolfe.

Abbott and Costello Meets the Invisible Man ** ½

De to skøre fyre er netop blevet færdige på detektivskolen, da deres første opgave melder sig i form af en undvegen bokser, der er eftersøgt for et mord han ikke har begået. De to går undercover i bokseverdenen for at finde dem der tydeligvist har framed manden. Problemet er dog, at manden har taget et serum der har gjort ham usynlig og samtidigt utilregnelig. Ganske morsom film med en del fokus på gags og replikkerne og noget mindre en egentligt sammenhængende historie. Nancy Guild medvirker som om hun var med i en Shakespeare-filmatisering.

Bride of Frankenstein ****

Opfølgeren til FRANKENSTEIN er faktisk endnu bedre! Her spiller hele tematikken for fuldt klaver, og der er virkelig uhygge og kynisk humor i luften i det helt rette blandingsforhold. Ernest Thesiger har aldrig været bedre end i denne film som den skruppelløse videnskabsmand: "Gin, my only weakness!" er en klassisk replik. En fremragende gyserklassiker!

Son of Frankenstein ** ½

Basil Rathbone ankommer til faderens hus hvor det ødelagte laboratorium stadigt står og minder alle om de rædsler der udspillede sig for år tilbage. Men sønnen er ikke indstillet på at fortsætte hvor pappa slap, men så dukker assistenten Ygor op, spillet til perfektion af Bela Lugosi, og han har bestemt andre planer! Filmen kan naturligvis ikke matche sine to forgængere, men det virker heller ikke som om at det har været instruktørens intention. I stedet virker den sine steder nærmest en smule ironisk og distancerende og det hjælper faktisk filmen. Men det er først og fremmes Lugosi's præstation der udgør det meste af filmen; han er virkelig creepy. Desuden rundes filmen af med et godt klimaks.

The Mummy's Hand ** ½

Efter Universals store succes med "The Mummy" i 1932 besluttede studiet - ligesom de gjorde med flere af deres klassiske figurer - at profitere på den ved at lave en række film med selvstændige historier. Den første film er "The Mummy's Hand" fra 1940 der handler om nogle arkæologer der kommer på sporet af en egyptisk prinsesses grav, men i stedet støder ind i en troldmand og en meget aggressiv mumie der går amok på dem. Filmen er meget længe om at komme igang og den overgearede humor arbejder virkelig imod den, specielt Wallace Fords karakter er meget anstrengende i det lange løb. Underholdende nok for hvad det er, men intet match for den oprindelige Karloff-film.

The Wolf Man *** ½

Måske den bedste film om varulvemyten: perfekt cast, fremragende pacing og god brug af locations samt eminent fotografering gør denne film til en klassiker! Scenerne i skoven ved nattetide er i særklasse og så medvirker Maria Ouspenskaya som mystisk sigøjnerinde med dystre fremtidsprofetier. Fremagende gyser der både har en romantisk og en uhyggelig side. Det er næppe gjort meget bedre hverken før eller siden.

The Mummy's Tomb **

To år efter "The Mummy's Hand" udsendte Universal så denne anden film til publikum. Denne gang er mumien vakt til live med henblik på at udrydde de sidste arkæologer der skændede graven oprindeligt - og det gør den så. Filmen er, til trods for sin korte spilletid, meget langtrukken og gentager mange af de samme tricks indtil slutningen hvor en meget flot iscenesat finale runder det hele af. Men det er tydeligt at filmfolkene ikke har meget mere krudt i bøssen, selvom der altså skulle blive udsendt endnu to film i serien!

Phantom of the Opera **

Afgjort ét af de svageste forsøg på at fortolke den klassiske gyserhistorie og selvom Claude Rains gør det udmærket i hovedrollen, så er de øvrige skuespillere så præget at tomt paradespil at det ikke gør den store forskel. Filmen er efter min mening netop ikke musikalsk idet den stort set ingen rytme har og bruger alt for megen tid på ligegyldigheder for så uden varsel at eksplodere i pludseligt drama og spænding. Lubin forsøger sig ovenikøbet med lidt humor men den virker mest af alt ufrivillig. Flotte Technicolor billeder men ikke megen nerve som den første anmelder påpeger og hvorfor skal Franz Liszt pludselig dukke op? Man kan godt undre sig en del over at den blev så godt modtaget for 75 år siden. Det er ikke noget større tab at filmen er udgået fra print - hvem vil have mit eksemplar?

The Mummy's Ghost + The Mummy's Curse **

I "The Mummy's Ghost" er det denne gang John Carradines opgave at sørge for at Kharis gør det af med fjenderne. Plottet er noget forvirret sludder og svært at følge og filmen virker ikke særligt gennemtænkt. Alligevel har den en del stemning og et par gode scener. Det samme gør sig gældende for det sidste kapitel "The Mummy's Curse", der på mange måder ligne den til forveksling. Efter at have set de fire film, bliver man mere og mere overbevist om, at Universal formentlig skulle have ladet det være nok med Karloff-klassikeren fra 1932. Men studiet har ikke kunnet står for fristelsen og publikum har vel været med dem hele vejen.

House of Frankenstein **

Ikke særligt vellykket gyserfilm hvor producenterne har smidt alle Universal-monstrene ind i historien uden at skele særligt meget til plot og sammenhæng. Filmen har lidt stemning og Boris Karloff gør det godt som en galning der sætter katastroferne igang, men historien er for tynd. John Carradine gør en god Dracula i filmens bedste scener, mens Lon Chaney virker lidt mat som Ulvemanden, men det hører også til filmens svageste øjeblikke. Forvent ikke alverden af denne film.

House of Dracula **

Universal bringer de tre mest kendte figurer sammen i denne fortsættelse af "House of Frankenstein" i en noget rodet og ufokuseret historie, der tydeligt bærer vidnesbyrd om, at studiet var ved at udtømme sit idéreservoir. Lon Chaney jr. og John Carradine er selvfølgelig gode, men de kan ikke gøre meget for en film uden den helt store sammenhæng.

Abbott and Costello meets Frankenstein ***

Ganske morsom farce med de to komediestjerner der denne gang falder over Dracula og Frankensteins monster, da en skruppelløs forretningsmand vil udstille dem i sit kabinet. Men det går selvfølgelig hverken værre eller bedre end at Dracula vågner op og begynder at vække monstret også samtidigt med at han slukker sin tørst med Lou's kærestes blod. Vittig dialog og tilpas mange platte jokes undervejs samt et generelt godt pace er med til at gøre dette til en af genrens mere vellykkede spoofs. Herligt at både Bela Lugosi og Lon Chaney Jr. stillede op, men desværre savner man så lidt Boris Karloff.

Creature from the Black Lagoon ***

Selvom denne lettere komiske skrækfilm om en ubehagelig gælle-mand fra fortiden har lidt vanskeligt ved at stå den hårdeste test af alle, nemlig tidens, så er det faktisk en ganske velfortalt historie. Instruktøren er da også Jack Arnold der bl.a. lavede den helt igennem fremragende MANDEN DER BLEV MINDRE nogle år senere.

Abbott and Costello meets the Mummy ** ½

Det muntre komikerpar havner denne gang i Egypten, hvor de bliver involveret med nogle skumle bagmænd - og en snedig bagkvinde i Marie Windsors yppige skikkelse - i jagten på en ældgammel halskæde. Mange morsomme indslag undervejs, men historien giver ikke alt for megen mening, og filmen sætter ud op til flere gange undervejs. Dialogen er dog ofte ret gylden, hvor dette replikskifte må være det bedste:

ABBOTT: "How stupid can you get!"
COSTELLO: "How stupid do you want me to be?"

Skriv din egen anmeldelse af Universal Classic Monsters Complete 30 Film Collection - klik her

Start en debat om filmen Universal Classic Monsters Complete 30 Film Collection - klik her

Start en debat om denne udgave af Universal Classic Monsters: Complete 30-Film Collection (Blu-ray) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45