An unknown error occurred:
UnexpectedClosure
INCLUDEFORM
!

[/!]
 
0.00 kr
Kurven er tom
Til kassen

Log ind

Nyhedsmail
FAQ
Sitemap

Carl Theodor Dreyer: My Metier (Criterion) (DVD) Carl Theodor Dreyer: My Metier (Criterion)

Udgivet 21. august 2001 af Criterion CRRNDRE090 / UPC# 037429158425

Carl Theodor Dreyer: My Metier (Criterion) (DVD) - Klik her for at se billedet i stor størrelse.
Laserdisken (DK)
Pris: 649.00 kr Klik for at lægge i Laserdiskens indkøbskurv.

Ikke på lager, men kan bestilles
Klik her for leveringstider

Bestil filmen i Laserdisken!

Medierådets aldersgrænse. Palladium Film - 1943-1995
Danmark - Sort/Hvid - 432 min
Ønskeliste
DokumentarDrama
Filmens specifikationer
Original titel: Carl Theodor Dreyer: My Metier
Instruktør: Carl Theodor Dreyer
  Torben Skjødt Jensen
Klik for alle udgaver af filmen
Same Cast
DVD-pladens specifikationer
TV-system:  NTSC DVD-pladen har regionalkoden 0.Region:
Oprindelse:  USA
Features:
Anamorphic (16:9) Trailer
Ja Production Notes Music video
Ja Documentary Music score
Commentary Fact track
Ja Interviews Ja Gallery
Multi-angles Cast & Crew
Hidden Features Outtakes
DVD-Rom features Deleted scenes
Antal plader: 4Denne udgivelse indeholder 4 plade(r).
Billedformat Lydformat Sprog Tekster
Standard Academy
DD 1.0
Dansk
Engelsk
Aspect Ratio Kassette Pladetype Faste tekster
1,34 : 1 Box Set DVD9 Ingen

Denne collection indeholder

Billedgalleri:

Brugernes bedømmelse:

Antal stemmer: 10

Gennemsnit: 10.0 ud af 10

Du kan også stemme.   


Carl Theodor Dreyer: My Metier:

Vores største danske filmkunstner til dato er uden sammenligning Carl Th. Dreyer, og det er ikke ment som snobberi eller mangel på respekt for Lars von Trier og Nils Malmros eller for den sags skyld et udslag af den forstokkede og i praksis lidet holdbare frase: I gamle dage ku’ de fand’me lave film! Næh nej, jeg mener blot, at diverse nulevende danske instruktører stadig mangler at lave et værk af samme kaliber som Ordet, før Dreyer må afgive sin tronstol. Mit første eget ”personlige møde” med Dreyers univers havde jeg på et tidligt klassetrin i folkeskolen, hvor jeg tydeligt husker vi unger måbe over mandens visuelle kortfilm De nåede færgen fra 1948, som stadig indgik i trafiksikkerhedsundervisningen 30 år efter, at den var produceret. Siden er fascinationen bestemt ikke blevet mindre med årene, og det var en skøn kulmination, at Criterion valgte at udsende denne 4-disc DVD-box, som må siges at være den ultimative Dreyer-hyldest. Paradoksalt (faktisk ligger ordet ”skandaløst” og ulmer på tungen) er imidlertid det faktum, at et AMERIKANSK selskab skal være med til at bevare et så ærkeDANSK produkt for eftertiden… Hvorfor i alverden har et dansk DVD-firma ikke fået hænderne op af lommen og vist Mesteren dén respekt?!

Nuvel… denne omtale er hverken tænkt som et mavesurt opstød, som et nostalgisk ego-trip for undertegnede eller som en analytisk gennemgang af Dreyers værker. Derfor springer jeg al intellektuel filosoferen over, da der på det nærmeste ikke kan siges et eneste originalt ord om Dreyer, som ikke allerede er blevet ytret en million gange før. Jeg giver mig i stedet til at trutte en fanfare i trompeten for denne fænomenale og kærkomne DVD-box!

Carl Th. Dreyer - My Métier.
For at begynde med rosinen i pølseenden indeholder den fjerde disc Torben Skjødt Jensens aldeles fremragende dokumentarfilm fra 1995. Når man tænker på Dreyers fine omdømme og anerkendelse i udlandet og parrer dét med, hvad jeg anser for at være en af de bedste danske dokumentarfilm nogensinde, er det mig en gåde af de større, at dette dybdegående studie af en filmmands kærlighed til mediet ikke blev Oscar-nomineret! Mageløst fotograferet i sort/hvid af Harald Paalgard og fuld af spændende billedkollager er den fuldstændigt skabt i Dreyers ånd, og der hersker ingen tvivl i mit sind om, at hvor afdøde hr. Dreyer end må befinde sig nu, klapper han i sine hænder over dette poetiske og alligevel hudløst ærlige portræt af ham. Krydret med interessante interviews med samarbejdspartnere som fotograferne Jørgen Roos og Henning Bendtsen og farverige anekdoter fra skuespillerne Preben Lerdorff Rye, Lisbeth Movin, Birgitte Federspiel, Axel Strøbye, Baard Owe, Clara Pontopppidan og selveste Jeanne D’arc Falconettis datter væver den et malerisk tæppe af informationer om den nærmest til tider selvudslettende kunstner, hvis indre dæmoner såvel som engle drev ham til at skabe disse enestående filmiske oplevelser. I en voice-over fortolket af en skuespiller hører vi Dreyers egne tanker gennem både nederlag og triumf og får et bud på, hvad der rumsterede i hans hoved. Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke er specielt begejstret over, at denne voice-over er på engelsk i Criterions udgave, og jeg savner ganske enkelt at høre Henning Jensens sprøde stemme i rollen som Carl Th.

Det kan der heldigvis rådes bod på. Torben Skjødt Jensen har nemlig selv sørget for at Min Metier er udsendt i et begrænset antal på DVD herhjemme med både engelsk og dansk lydspor. Mange tak for “News Reel Footage” optaget af Jørgen Roos til hans egen dokumentar Carl Th. Dreyer fra 1966. Alt dette ekstra materiale befinder sig også i Criterions 4-disc box, men jeg ville som sagt nødigt undvære den danske fortællestemme.

Vredens dag (Day of Wrath) holder 200 % i dag 58 år efter dens i øvrigt lunkne modtagelse ved premieren. Den danske befolkning under besættelsen var simpelthen ikke gearet til at se en intens, tungsindig, multi-lagret tragedie om heksebrændinger, overtro og syndefald i det Herrens år 1623. Det er fortællingen om den unge Anne (Lisbeth Movin), som er gift med den væsentligt ældre pastor Absalon Pederssøn (Thorkild Roose), der mere eller mindre har afpresset Anne til giftemål mod at lade hendes mor slippe for en skæbne på bålet. Anne terroriseres af Absalons dominerende mor, der ubetinget er den værste svigermor, jeg nogensinde har haft den skræk at opleve! Værre bliver alting, da Absalon skal føre rettergang mod heksen Herlofs Marte, som har en slem klemme på pastoren. Samtidig dukker Martin (Preben Lerdorff Rye), Absalons voksne søn af tidligere ægteskab op på arenaen og sætter gang i drifterne hos sin stedmor. Alting bliver om muligt endnu mere kompliceret hen ad den bumlede vej, og som tilskuer sidder man anspændt og fastholdt som i en af den tids væmmelige torturredskaber under hele turen mod en slutning, der er så tragisk, chokerende og alligevel uundgåelig, at den næsten ikke er til at bære. Det er godt, det her! Konstant oser filmen af atmosfære, og der hænger en mørk, tung, dødsagtig skygge over hele affæren, der står i skærende kontrast til Annes smukke, “uskyldige” ydre. Men ingen er helt uden skyld i dette persongalleri, og ondskaben lurer i hver krog af sindet. Dette er Dreyer, når han er mest led! Ikke destro mindre er Vredens Dag et mesterværk, der ingenlunde er blegnet det fjerneste med årene.

Ordet (The Word) fra 1955 er dog ubetinget Dreyers hovedværk. Jeg skal undlade at kede læseren med en bunke overentusiatiske, ekstasiske superlativer… blot understrege, at dette i mine øjne ikke alene er den bedste danske film nogensinde, men én af de bedste film i den cinematiske historie overhovedet! Baseret på Kaj Munks skuespil foregår den evigt vedkommende historie kort fortalt på den jyske hede i og omkring Borgensgaard, et landsted, hvor familien Borgen har deres kvaler med værdien og essensen af det religiøse trosspørgsmål. Familien Borgens overhoved, enkemanden Morten (Henrik Malberg), søger forgæves efter svar hos Gud om, hvorfor hans mellemste søn Johannes (uuuuuuuuumådeligt fantastisk spillet af Preben Lerdorff Rye) er blevet skizofren og tror, han er Jesus. Den ældste søn Mikkel (Emil Hass Christensen) har komplet mistet troen på Gud, men tvinges på den mest brutale vis til at tage det op til revidering igen, da hans højgravide kone (Birgitte Federspiel) pludseligt rammes af alvorlig sygdom. Samtidig har den yngste søn Anders (Cay Kristiansen) forelsket sig i en skrædderdatter, der tilhører et andet trossamfund, og den slags går jo virkelig ikke. Der er hermed lagt i kakkelovnen til det helt store drama, og kun et mirakel fra Gud kan forhindre, at håbløsheden sejrer. Ordet er smuk, gribende, kompleks og betagende – og samtidig Dreyers mest positive og livsbekræftende film. Hvert frame er en væsentlig brik i den symbolske mosaik, og intet sekund er overflødigt.

Gertrud blev Dreyers sidste film. Under optagelserne i 1964 var mesteren efterhånden blevet 75 år, og før I nu tror, jeg kommer med endnu en ordflom af lovprisninger, vil jeg hastigt tilstå, at jeg personligt finder Gertrud BRAGENDE kedsommelig! Det er hård most at kæmpe sig igennem... at få et halvt tons mursten i knolden ville føles mindre heavy sammenlignet med denne tungsindstriviade. Nu hvor jeg har fået luft for mine frustationer, må jeg ærligt indrømme, at filmens form og især “sprog” er yderst originalt. Dreyer var lyssætningens og billedkompositionens mester, og i Gertrud eksperimenteres der også for alvor på dette område. Alting er umanerligt symbolikladet, og der er blevet grublet i evigheder over alle detaljer. Desuden mente Dreyer, at film ofte blev klippet til døde, hvorfor der i denne film tit er passager, som kører i 5 – 6 minutter uden klip. Men mest anderledes virker skuespillet…. Alle vader teatralske rundt som åndsløse, stive zombier og frem-si-ger hver en sta-vel-se i ma-nu-skrip-tet. Dette er dog gjort fuldt bevidst og kan til dels ses som en fornyelse af filmsproget. Om dette er fremragende eller ej, må den enkelte seer selv bedømme. Rygtet vil nemlig vide, at dette er von Triers favoritfilm! Historien foregår ved indgangen til det 20-århundrede og omhandler den aristokratiske og alligevel rebelske Gertrud (Nina Pens Rode), der er dybt ulykkelig i sit ægteskab med sagføreren og kommende minister Gustav Kanning (Bendt Rothe) og derfor har kastet sig i armene på Boheme-sjuften Erland (Baard Owe). Gertrud vil forlade sin ægtemand, men midt i hele balladen dukker hendes gamle flamme, digteren Gabriel Lidman (Ebbe Rode), op, og pludselig kommer hun i tvivl om kærlighedens sande ansigt.

Selvom Gertrud nok aldrig bliver en favorit hos mig, er Dreyer-boxen fra Criterion en af årets bedste DVD-udgivelser, og når man kigger på, hvad der er dukket op af lækkerier i årets løb, må denne bemærkning betragtes som en anbefaling af allervarmeste karat! Eftersom Dreyers fabelagtige billedscenarier i bund og grund var essentielle for hans historier, bør min slutsalut omhandle transfererne af filmene. Man havde jo været ilde stedt, hvis Criterion ikke havde været i stand til at diske op med så fornemme kopier af Dreyers tre film, som de har.
    Intet er sparet for at fremmane den bedst mulige billedkvalitet. Henning Bendtsen, som var fotograf på Ordet og Gertrud, har overvåget overførslerne til punkt og prikke på de tre film... resultatet er slående! Dreyer kan nu leve for evigt... ikke blot i vor hukommelse, men hjemme i reolen på den kronede hædersplads mellem samlingen af verdens bedste film. Halleluja!

Carl Th. Dreyer - My Métier (Min metiér):
  • Ny digital overførsel, supervised af instruktør Torben Skjødt Jensen
  • Filmens fortællerstemme (narration) er på engelsk
    Interviews er på dansk og fransk med valgfri engelske undertekster
  • Sjældne arkivoptagelser
  • Interviews med Dreyers cheffotografer Henning Bendtsen og Jørgen Roos
  • Omfattende biografisk essay af filmhistoriker Edvin Kau
  • 22-siders booklet, der inkluderer et reprint af Dreyers essay "Thoughts on My Métier"
Day of Wrath (Vredens dag):
  • Ny digital overførsel, supervised af cheffotograf Henning Bendtsen
  • Slettede interview-optagelser med skuespillerne Lisbeth Movin og Preben Lerdorff Rye
  • Still galleri
The Word (Ordet):
  • Ny digital overførsel, supervised af cheffotograf Henning Bendtsen
  • Slettede interview-optagelser med skuespillerinden Birgitte Federspiel
  • Still galleri
Gertrud (Gertrud):
  • Ny digital overførsel, supervised af cheffotograf Henning Bendtsen
  • Slettede interview-optagelser med skuespillerne Baard Owe og Axel Strøbye
  • Arkivoptagelser af Dreyer fra produktionen af Gertrud
  • Still galleri
Peter J

Brugerne skriver om Carl Theodor Dreyer: My Metier:

Anmeldt af Thomas Aquinas, Værløse 14. juli 2005
Obligatorisk
Den box SKAL stå på enhver filminteresserets hylde, hvis man tillige tager mediet bare nogenlunde alvorligt.

Anmeldt af Borgen, København NV 3. januar 2005
Dryers tre film udgør moget af det yperligeste inden for dansk film. Reelt er han vel den eneste danske instruktør der reelt holder i dag af film fra 40'erne og 50'erne.
Personligt finder jeg Ordet som den stærkeste af de tre.

Fremragende udgaver


Ret din egen anmeldelse af Carl Theodor Dreyer: My Metier - klik her

Start en debat om filmen Carl Theodor Dreyer: My Metier - klik her

Start en debat om denne udgave af Carl Theodor Dreyer: My Metier (Criterion) - klik her

Klik her for print-venlig udgave

 
Tlf: (+45) 98 13 22 22      mail@laserdisken.dk      CVR: 10 19 42 45