Udgivet 5. august 2003
af Sandrew/Metronome
|
DVD3302
/
UPC# 5706550033028 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
Columbia Pictures
-
2002
USA
-
Farve
-
114 min
|
 |

|
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
|
TV-system: PAL
|
Region:
|
|
Oprindelse: Danmark |
|
|
Features: |
|
 |
Anamorphic (16:9) |
 |
Trailer |
|
Production Notes |
|
Music video |
|
Documentary |
|
Music score |
|
Commentary |
|
Fact track |
|
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
|
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
|
Outtakes |
|
DVD-Rom features |
|
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Letterbox
|
DD 5.1
|
Engelsk
|
Dansk Norsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
1,85 : 1 |
Keep Case |
DVD9 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Morten K. |
 |
|
|
|
Hvad er det dog, jeg sidder og ser?!?!
Efter gigantsuccesen Being John Malkovich var det ikke nemt for Spike Jonze og Charlie Kaufman at komme op med en idé til en værdig efterfølger. Hvad gør man så? Kaufman skrev et manuskript med ham selv som hovedpersonen, og det er der kommet en helt unik, meget speciel, mærkelig og kanonsjov film ud af!
I filmen har Charlie (Nicolas Cage) svært ved at skrive et manuskript, samtidig med at hans - måske imaginære? - tvillingbror er højproduktiv og nærmest hælder ringe Hollywood-scripts ud af ærmet. Men Charlie ønsker at skrive noget helt specielt, så han kaster sig over en adaptation af, hvad der må være verdens dårligste bog. Bogen går under titlen "Orkidé-tyven" og handler om en mand, der rejser Jorden rundt for at samle orkidéer. Det går desværre helt skævt for Charlie, for det ender med, at han begynder at skrive sig selv ind i historien... Som tilskuer til denne meget mærkelige og supermorsomme film aner man til sidst ikke, hvilket manuskript man sidder og ser - er det dét, der er skrevet af Charlie Kaufman? Eller er det dét, der er skrevet af Charlie... i filmen? Eller er det måske dét, der er skrevet af den Charlie, som Charlie i filmen skriver om...? Fik du den?
Morten Kaa
|
|
Brugerne skriver om Adaptation.:
|
Anmeldt af
Kalle Marx, Esbjerg |
4. juni 2007
|
|
Velkommen til Kaufman's hoved |
|
Jeg leder efter et udtryk, hvis der er et udtryk for det fænomen jeg vil sammenligne denne film med. Et udtryk for den effekt der opstår når man sætter to spejle mod hinanden, for det er det jeg vil beskrive denne film som. Det er meta med stort M og vældigt interessant. Den glimrende Kaufman er komplet selvudleverende i sit mageløse script og det er jo noget der altid er en god ting.. Det bliver temmeligt abstrakt hen ad vejen, men så sandelig også morsomt. Der er mange nuancer og tolkning nok til flere gensyn. Om den har charme nok til flere gensyn? Tja, måske. Men god, det er den.
|
|
|
Anmeldt af
windfeldt, Nørresundby |
27. februar 2007
|
|
abstrakt. |
|
det er knaldhamrende forvirrende det er underligt alle ord kan sættes på den her film dog kan man ikke sige at den er uinterresant for det er den bestemt ikke.
det eneste jeg tror ikke ville virke var hvis david lynch og charlie kaufman slog sig sammen så ville det blive for mærkeligt, men som sagt top originalt og flot som bare pokker.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
3. januar 2006
|
|
Leg med tegn |
|
Meget morsom og original film der konstant selvrefererer og leger med sin egen form og struktur med det postmoderne vokabularium. Kræver at blive set flere gange for at man kan hente det fulde udbytte ud af den. Nicolas Cage er sjov i dobbeltrollen, mens Meryl Streep virker mere anonym. Det er film som denne der vil forny mediet på sigt.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
11. september 2005
|
|
Puslerier |
|
Adaptation er et nørklet puslespil for nørder, der finder fornøjelse i at se på, når intellektuelle leger med deres egne tankekonstruktioner. Og som sådan er den ganske underholdende. Kaufman afprøver de postmoderne teorier om narration: Er det rigtigt, at man kan begynde hvor som helst i en fortælling, når den skal formidles? da den virkelige fortælling alligevel foregår i tilskuerens hovede? Er det rigtigt, at vi som personer konstruerer vort eget jeg, og derfor ved nogle lejligheder kan være én person og i andre sammenhænge en anden (h.h.v. forfatter med få principper og stor succes eller med mange principper og skrivekrampe). Kan vi se begge personer på en gang eller kun hver for sig? Konstruerer vi selv tiden - og lever hvert menneske derfor i sin egen tid, hvor vore spor krydses tilfældigt? Hænger alle historier sammen som én stor græsplæne? Osv. osv. Kaufman leger virtuost ironisk med Rhizomet - og det er morsomt at se. Men det er ganske rart, at ikke alle gode fortællere er faldet for den samme fristelse. Den form er anstrengende i længden - og lever sin kannibalistiske tilværelse af fortællere, der pålægger sig selv en strengere linær disciplin.
|
|
|
Anmeldt af
Anders Verner, Frederiksberg |
10. september 2005
|
|
Skal du kun se én Kaufman/Jonze flick i dit liv, så lad det blive denne film!!! |
|
"Adaptation" er efter min mening, noget af det hidtil bedste makkerparret Kaufman/Jonze har præsteret. Faktisk er det det bedste manuskript Kaufman har skrevet og det siger ikke så lidt. Ud over en fuldstændig mind-blowing historie, så er filmen også spækket med ekstremt fede, excentriske skuespilspræstationer af henholdsvis især Nicholas Cage og Chris Cooper. Glem alt om nogle af de hjernedøde truckerroller du måske har set Cage gøre sig i, her viser han virkelig at kan være the shit!! Kaufman balancerer den gængse manuskript-form som en vandkrukke på sit hoved, og tager groft pis på den normale opfattelse af dramaturgi, alt imens han stiller nogle meget vigtige spørgsmål og tager de store temaer op. "Adaptation" er efter min mening, filmen der for alvor cementerede det særegne, unikke og dybt originale som vi nu beskriver med ordet "kaufmanesque".
Verno.....
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Adaptation. - klik her
Start en debat om filmen Adaptation. - klik her
Start en debat om denne udgave af Orkidé-tyven - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|