Brugerne skriver om Hi-Lo Country, The:
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
20. oktober 2007
|
|
The high(s) and low(s) |
|
Melankolsk americana med et stænk noir, sat i scene af den ærkebritiske Frears der her tilfører sin i forvejen specielle blanding et par gram besk socialrealisme - som han jo har doseret rigelige mængder af i sine engelske film. Det fungerer rigtigt fint, specielt på grund af de gode skuespillere, men også fordi filmen er meget smukt fotograferet og generelt velskrevet. Miljøet er sikkert indfanget. Det eneste der virker malplaceret er Cudrups voice-over, ikke så meget fordi den er der, men fordi den virker retorisk i sit indhold. Men sådan er der jo så meget. Ihvertfald en god film.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
28. februar 2007
|
|
Western-noir |
|
Det er min fornemmelse, at denne film burde have en bedre placering i filminteresseredes bevidsthed. I sin tid viste Peckinpah stor interesse for at lave den, men kom aldrig til det. Hans manuskriptforfatter fra The Wild Bunch, Walon Green står imidlertid for Hi-lo's manuskript. Der er ingen tvivl om, at det er Stephen Frears fortjeneste, at blandingen af western og film-noir er blevet tydeliggjort i den færdige film. Om man kan lide dette træk er vel nærmest en smags sag, men det er foretaget med respekt for begge genrer. Billy Crudup og Woody Harrelson spiller to venner i et New Mexico-agtigt landskab lige efter krigen. De forholder sig nostalgisk til de gamle westerndyder, kvægdriften, naturen og venskabet mellem mænd, men så vedholdende at denne holdning bliver en underliggende, fatal tone filmen igennem. Harrelson spiller den fandenivoldske, udadvendte og direkte Big Boy, medens Crudup er den mere tænksomme og indadvendte Pete. De driver farmen Hi-Lo Country sammen med en tredie partner. Det er Big Boys udfarende temperament, der er filmens drivmiddel. Og da han forelsker sig i en anden mands kone, bringes noir-temaet ind i idyllen. Denne femme fatale spilles fint nuanceret af Patricia Arquette; hendes modpart spilles med en vis sødme af Penélope Cruz. Sam Elliot ses i en rolle, der skal etablere den samfundsmæssige baggrund for plottet og repræsentere "den nye tid". Han optræder med provokerende værdighed, indsigt, økonomisk formåen og ironi - hvilket er nok til at tænde brushanen Big Boy. Filmen bygger meget på stemningerne og relationerne, og mindre på et plot. Frears lægger vægt på skildringen venskabet mellem de to umage cowboys og gør filmen til et interessant bud på en slags western.
|
|
|