Udgivet 13. august 2013
af Criterion
|
CRRN2295
/
UPC# 715515108713 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
Paramount
-
1966
USA
-
Sort/Hvid
-
107 min
|
 |
 
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
NTSC
|
Region:
|
Oprindelse:
USA
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk
|
|
Sprog: |
Engelsk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
A second chance to live. A second chance to die.
Da Seconds havde premiere i 1966, var den en dundrende fiasko. Filmen var årtier forud for sin tid, og datidens biografgængere var simpelthen ikke klar til et så perverteret angreb på sanserne. Sikkert af samme årsag har det taget filmen et stykke tid at nå frem til DVD.
Bankmanden Arthur Hamilton lever et pænt og kedeligt liv, indtil han en dag kommer i kontakt med en hemmelig organisation, der giver ham et tilbud, han ikke kan afslå: Vælg en person, hvis liv du vil leve. Så fingerer vi din død, slår personen ihjel og giver dig en plastisk operation, så du ligner ham! Det lyder jo godt nok, men der er selvfølgelig mere på spil end som så.
Efterhånden har Seconds opnået status af en klassiker, ikke mindst på grund af James Wong Howes revolutionerende fotografering. Instruktøren John Frankenheimer er stadig aktiv, men hans storhedstid var nu nok 1960-70'erne (udover Seconds stod han bag klassikere som The Manchurian Candidate og French Connection II).
David
|
|
Brugerne skriver om Seconds:
|
Anmeldt af
Extract, Dyssegård |
29. oktober 2020
|
|
Det nye liv |
|
Den midaldrende kontormand får en enestående mulighed for at starte forfra, med nyt ansigt, navn og profession i et lille samfund af "genfødte" på Californiens kyst. Hans gamle identitet bliver aflivet og et velligende, skamferet lig med samme statur fremskaffes. Visuelt flot med bizarre fiskeøjeobjektivscenero og smuk sort/hvid fotografering Rock Hudsons Wilson blik fanger den smukke enlige Nora(Salome Jens) og de kommer så godt ud af det, at Wilson går med til en hedeonistisk Pan-fest samme aften, hvor tøjet og hæmningerne ryger og en betydelig kvantitet vin ryger indenbords. Nøgenscenerne må siges at være ualmindligt vovede for en Hollywoodfilm anno 1966. Desværre finder Wilson sig ikke tilrette og det munder ud i en hårrejsende finale i denne fremragende konstruerede Frankenheimer-film, der spreder sig over mange genrer. En af instruktørens bedste.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
13. maj 2014
|
|
God sci-fi |
|
Frankenheimers sci-fi tager, som de bedste i genren, fat i eksistentielle problemstillinger og krydrer dem med et videnskabeligt set up. Filmen har flere lag, den kan f.eks. godt ses som thriller, men er også et drama hældende til melodramaet, og altså samtidigt en science fiction historie med indbygget samfundskritik. Det er glimrende tænkt. Stilen er påtaget stilistisk, et karakteristisk træk for 60'er film, der gerne ville gøre opmærksom på egen seriøsitet. Det kan virke unødvendigt stift, og sammen med et tempo, der bliver droslet for langt ned af ødselt lange scener bidrager det til et lidt gammeldags look, der truer med at fjerne vores interesse for historien. Rock Hudson fylder rollen godt, og benytter lejligheden til at slå fast, at han magter skuespilfaget. Filmen er, trods skavankerne, i høj grad værd at bruge tid på.
|
|
|
Anmeldt af
Holliday, Aalborg |
28. september 2005
|
|
Fascinerende og mesterlig Frankenheimer |
|
Sparer på tastaturet og tilslutter mig helt og fuldt Thomas' superlativer.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
1. april 2004
|
|
Den fatale livsløgn |
|
Frankenheimers bedste film er et medrivende og dybt skræmmende drama om en mand der skifter identitet, men må sande at han ikke af den grund finder hvad han søger og ydermere må betale en høj pris for sin fejltagelse. Det er en dybt original og uhyggelig film der bliver bedre og mere vedkommende for hver gang man ser den. Man kan nøjes med at se den som en blændende thriller eller man kan se den som en grov satire over amerikansk, og vestligt, middelklasseliv og den dødsproces det befinder sig i når rutinerne tager magten over tilværelsen. Rock Hudson har utvivlsomt sit livs rolle her, og han gør det rigtigt godt. Jerry Goldsmiths musik er en variation over en Bach-komposition som understreger den skæbnesvangre tematik som gennemsyrer hele filmen. Et helt unikt mesterværk!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Seconds - klik her
Start en debat om filmen Seconds - klik her
Start en debat om denne udgave af Seconds (Criterion) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|