af Lionsgate
|
LGT71966
/
UPC# 658149815926 |
|
|
Denne vare føres ikke i Laserdisken.
|
|
|
 |
Canal+
-
2002
Frankrig
-
Farve
-
99 min
|
 |
   
|
|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
|
TV-system: NTSC
|
Region:
|
|
Oprindelse: USA |
|
|
Features: |
|
 |
Anamorphic (16:9) |
 |
Trailer |
|
Production Notes |
|
Music video |
 |
Documentary |
|
Music score |
|
Commentary |
|
Fact track |
|
Interviews |
|
Gallery |
|
Multi-angles |
|
Cast & Crew |
|
Hidden Features |
|
Outtakes |
|
DVD-Rom features |
 |
Deleted scenes |
|
Antal plader: 1 |
|
Billedformat |
Lydformat |
Sprog |
Tekster |
Letterbox
|
DD 5.1
|
Fransk
|
Engelsk
|
Aspect Ratio |
Kassette |
Pladetype |
Faste tekster |
2,35 : 1 |
Keep Case |
DVD9 |
Ingen
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Thomas |
 |
|
|
|
Irréversible
Uanset hvordan man end vender og drejer det, så er det altid god reklame, når der efter forevisningen af en film meldes om folk, som er udvandret i vrede, afsky eller måske ligefrem med kvalmefornemmelser. Det er sådanne rygter, der følger i kølvandet på instruktøren Gaspar Noés meget omdiskuterede selvtægtsdrama Irreversible, der handler om et ungt pars nat i byen, som ender skæbnesvangert for begge parter. Med sådan en polemik der har været omkring denne film, er det med lidt sund skepsis svært at slippe mistanken om, at der kunne være tale om massehysteri eller god PR. Efter selv at have fået syn for sagn må det dog slås fast, at Irreversible fortjener sit blandede ry, for den evner på enhver tænkelig vis at skille sig ud fra næsten alt, hvad man hidtil er blevet præsenteret for.
Hvad, der alt andet lige tiltrækker sig mest opmærksomhed, er den nådesløse og anarkistiske fortælleform, Noé benytter sig af i sin skildring af de mørkere sider af menneskets mangefacetterede natur. Filmen starter meget aparte med baglæns kørende sluttekster, der ender med at skrante, og allerede her signaleres der (udover at historien vil blive fortalt bagfra), at man er på vej ud på gyngende grund. I de næste 45-50 minutter udsættes man så for det veritable frontalangreb på både høre- og synsnerverne, som efter al sandsynlighed har været en af årsagerne til, at mange publikummer har styret direkte mod biografernes exit-skilte. Kameraet sejler desorienteret rundt over det hele, det er fuldstændigt umuligt at fokusere på noget som helst, og den enerverende lyd dunker uafladeligt mod trommehinderne. Men det er et bevidst kunstgreb, for man skal mærke blodet koge inde i hovedet på Marcus (Vincent Cassel), der efter en skrækkelig begivenhed er optændt af en dyrisk og altfortærende hævntørst. Vi erfarer senere, at kæresten Alex (Monica Bellucci) lige er blevet udsat for et sadistisk overgreb i en undergrundstunnel, og nu er den brutale jagt gået ind på gerningsmanden. Følelserne sidder uden på tøjet, og de fysiske sammenstød er eksekveret ultrarealistisk uden fløjlshandsker, men for at kontrastere uhyrlighederne sættes tempoet afslutningsvis ned, idet blikket rettes mod Alex og Marcus' sidste rolige timer sammen inden det fatale klimaks.
Gennem den omvendte kronologi får Noé i sin historie om skæbnens uafvendelighed håndfast pointeret, at livet på trods af vold, umenneskelighed og uretfærdighed også kan indeholde megen skønhed og kærlighed. Med den vægt, der er lagt på den frenetiske, visuelle udformning, undgås det dog ikke helt, at der efter den øredøvende, første halvdel sniger sig en følelse ind af, at det meste af krudtet er blevet brændt af. Heldigvis sørger de lange enkeltscener og de overbevisende, improviserende skuespillere for at tilføre en nøgen autenticitet, som fastholder empatien og interessen. Men selv om Noé runder filmen af i en lys og optimistisk tone, så har det, der er gået forud, været af en så nedslående karakter, at en overraskende og ellers glædelig afsløring til sidst giver Irreversible en ny, tragisk dimension. Så det, der ender med at blive hængende i hukommelsen, er den grafisk udpenslede gengældelsesaktion med trykflasken, samt billedet af Monica Bellucci, der bønfaldende rækker hånden ud mod tilskueren, der således bliver impliceret i en af de mest realistiske og modbydelige voldtægtsscener (9 minutter uden klip), undertegnede har været vidne til. Og grimt skal det også være, for dette er ikke underholdning, men en kras afspejling af virkeligheden. Spekulation? Nej. Pessimistisk? Muligvis. Seværdig? Ja - for folk med stærke nerver.
René
Specielt om denne udgivelse:
- The Making of the Special Effects
- Slettede scener
- Trailer og teasers
|
|
Brugerne skriver om Irréversible:
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
27. oktober 2012
|
|
Når skaden er sket |
|
Det et helt forståeligt for en tilskuer der oplever denne frygtindgydende film for første gang, at den vakte så voldsom opsigt ved sin fremkomst for 10 år siden. Det er lige så forståeligt at den er blevet tolket så forskelligt som tilfældet er, for der er noget at blive forarget, rystet og frastødt af, uanset hvordan man er skruet sammen oppe i hovedet og det gør sig måske netop gældende for film der bryder et eller flere tabuer. Det må man virkelig sige at denne film gør. And then some. Den går efter struben som en hund efter blod og slipper ikke sit tag før til allersidst. Filmen forlader dog ikke kroppen før længe efter, lidt ligesom "Antichrist" heller ikke ville slippe bevidstheden lige med det samme. For begge film handler om de ting vi frygter dybest nede, forbudte følelser vi rummer og angsten for at miste kontrollen over vores i forvejen helt igennem skrøbelige og uforudsigelige liv. Det mener jeg er essensen i denne film; kort og godt. Jo mere man ser filmen i dette perspektiv, jo mere grusom virker den på én. Men der er også et håb midt i smerten. Det er svært at få øje på i "Irreversable", men det er der ikke desto mindre. En uforglemmelig film, et slag i ansigtet og en advarsel.
|
|
|
Anmeldt af
Mikkel, Tilst |
15. november 2009
|
|
Overlegen filmteknik |
|
Hvad kan jeg sige, det er en af mine ynglingsfilm. Mange danske instruktører kunne lære meget af Gaspar Noë ( på nær Von Trier). De er medium og under, mens Noë er créme de la créme.
|
|
|
Anmeldt af
lookalot, København K |
31. august 2009
|
|
Utrolig Stærk film med noget på hjertet. Men samtidig, så brutal og nådesløs, at man dårligt kan holde ud af se den. Store roser til Monica Bellucci for hendes store mod som skuespiller, hun bliver i dén grad hudflettet! Jeg har svært ved direkte at anbefale denne voldsomme film til nogen, idet at den er så grum og led for sanserne, og ikke er til at få ud af "systemet" bagefter, men hvis man har en stærk mave, så giv den en chance. Personligt ved jeg ikke om jeg kan holde til at se den igen, jeg vil ihvertfald nok spole lidt ind imellem de hårde scener.
Ps. Monica Bellucci & Vincent Cassel dannede par i det virkelige liv, på det tidspunkt hvor filmen blev skudt.
|
|
|
Anmeldt af
Rasmus Lundberg, Valby |
5. december 2007
|
|
Storm før stilhed |
|
Efter et gensyn med den på alle måder ekstreme franske eksperimentalfilm, ”Irreversible”, står det mig personligt langt mere klart, hvorledes filmen er andet et fikst stilhylster. At den er langt mere end en væmmelig opvisning i rå vold. Med stærke skuespillerpræstationer, solide karakterer, filmisk friskhed og overrumplende plottwists er ”Irreversible” ikke blot en sensationshungrende grænseoverskridelse, men også en imponerende og meningsgivende film, om uomvendeligheden der smadrer og udgør livet.
Visuelt og stemningsmæssigt er ”Irreversible” en formfuldendt og ganske enestående oplevelse, der op til flere gange vækker liv i de sjældneste dele af seerens følelsesregister med et uafrysteligt eftertryk. Det første kvarter af filmen er her værst. Vi, seerne, tages med ind i Marcus’ kokainfyldte og opildnede psyke på en tur ned i det måske mest frastødende sted en film nogensinde har lagt billeder til, nemlig den formørkede og smertebefængte bøsseklub ”Rectum”. På vej gennem snørklede og klaustrofobiske gange føler man sig ikke godt tilpas. Man føler sig tværtimod som at have drukket ti bajere, snurret rundt om sig selv omkring 20-30 gange, fået banken en hammer i knolden og bagefter forvildet sig ned i helvede på jorden. På dette tidspunkt føler man sig næsten ”for” hengivet til en sindstilstand end hvad spændende er, og imens en ond og monoton basrytme anes i baggrunden og kameraet på kvalmende vis tumler rundt i mangel på orientering tager Gaspar Noé os et sted hen, hvor de færreste film har været. Nemlig hvor det simpelthen ikke er sjovt længere.
Dette på mange måder klimatiske stadie sætter som sagt filmen i gang, men hvor teoretisk kunne lyde forkert at åbne filmen med ”The big bang!”, så er scenen i ”Rectum” så ualmindelig kraftfuld og overvældende væmmelig, at den efterfølgende vej op gennem tarmsystemet sagtens kan bruges til at fortrænge chokket. Men ”Irreversible” er en langt sværere film end en halvanden times lang fordøjelsesproces af en udpenslet voldshandling. Oven i mæthedsfornemmelsen fra indledningen pålægges vi mere, meget mere, for omkring tre kvarter efter gør filmen det igen - skaber en illusion så virkelighedsnær og pågående, at man aldrig mindes at have set noget lignende på film. Her er der naturligvis tale om den scene, der hovedsagligt har givet ”Irreversible” sit frygtindgydende ry og som fuldt ud berettiger det ved synet af filmhistoriens mest grufulde voldtægt. Med et passivt tilsyn, der kunne minde om den gyselige, non-cuttede midtersekvens i ”Funny Games”, skildres kvinden Alex, spillet af Monica Bellucci, og hendes skæbnesvangre passeretur gennem en fodgængerundergang - og i 9 pinefulde minutter får vi lov at iagttage hendes ubeskrivelige smerte og forslåede krop med gennemført grundighed der næppe nogensinde har set mage.
Hovedsagligt på grund af de to omtalte scener mener mange at ”Irreversible” er for meget. At den er for voldsom, for provokationslysten og for interesseret i at fremkalde sin tilskuer afsky og kvalme. Det kan man delvist give dem ret i, når man befinder sig helt inde i den kulrede besindelse på Marcus og midt i det ultimative mareridtsscenarium, der møder den smukke Alex, for det er først efter at have bakket et par mentale skridt væk fra filmens rædsler at de falder i god jord. At Noé tilsigtet har brugt svimlende kameraføring og en stedvist lavfrekvent lydside, der efter tekniske beregninger skulle forårsage kvalmefremkaldelser i lytteren, kan meget vel siges at række uden for filmmediets egentlige grænser, men det vidner om en instruktør, der vil nå sit publikum mere end nogen anden. Det lykkes i så overbevisende grad at man frastødes, påvirkes og måske endda røres en smule.
Under alle omstændigheder kan man ikke undsige ”Irreversible” fra at være en stilistisk overvældende oplevelse, og en film, der formår at udtrykke sig med et læseligt og vedkommende budskab omkring tid og tab, midt i en verden baseret på klokkeslæt. Oven i er det en følelsesmæssig stærk bedrift. Både den rene kærlighed og den rene vold i henholdsvis start- og slutscenen er gjort af rene følelser, og derfor fremstår ”Irreversible” som en helstøbt film om de smukkeste og grimmeste sider af livet. Og kan man kapere at opleve begge udpenslet med sjælden nærgående nøgenhed, er denne film uundgåelig.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
11. september 2007
|
|
Jeg var mundlammet |
|
syntes at filmen var så grum og forfærdelig at jeg kun kan give den 0 stjerner. Voldtægt scenen var så ond og virkelig at jeg fik ondt i maven, så denne film skal jeg absolut ikke se igen. Fik det virkeligt dårligt inde i mig selv. Man kan faktisk sige at Irreversible er så virkelighedstro og ''god'' at den er dårlig (ved ikke om der er nogen der kan forstå mig, men det er sådan jeg føler).
|
|
|
Anmeldt af
Extract, Dyssegård |
26. december 2006
|
|
Et ondt mesterværk |
|
Det er ikke småting i afdelingen af modbydeligheder som instruktør Gasper Noé udsætter os for. Filmens mest modbydelige piece de resistance er selvsagt den meget omtalte voldtægtsscene. Lignende er ganske enkelt aldrig lavet. Det er hård kost og det er ganske enkelt kompromisløs filmkunst. Det er selvsagt også et værk der deler vandene: Mange vil finde denne film for afskyelig til at være seværdig. Jeg vil mene at den mest udfordrende kunst er den der IKKE stryger publikum med hårene.
New French Extremity | Originaltitel | Dansk titel | Instruktør | Land/år | Karakter | Baise-Moi | Blodsøstrer | Virginie Dependes, Coralie Trinh Thi | Frankrig 2000 | ***½ | Irréversible | Irreversible | Gasper Noé | Frankrig 2002 | **** | Haute Tension | Switchblade Romance | Alexandre Aja | Frankrig 2003 | **** | Calvaire | The Ordeal | Fabrice Du Welz | Belgien 2004 | ½ | Sheitan | Satan | Kim Shapiron | Frankrig 2006 | * | Frontière(s) | Frontière(s) | Xavier Gens | Frankrig 2007 | ***½ | À l'intérieur | Inside | Julien Maury, Alexandre Bustillo | Frankrig 2007 | ***½ | Martyrs | Martyrs | Pascal Laugier | Frankrig 2008 | **** | Livide | Livid | Julien Maury, Alexandre Bustillo | Frankrig 2011 | *** |
|
|
|
Anmeldt af
Jens Olsen, Aabenraa |
27. februar 2006
|
|
Uomvendelighed |
|
Naturligvis er denne film seværdig, både form som indholdsmæssigt (se mine kommentarer nedenfor). Vil bare lige knytte en kommentar til Henrik fra Odense, som jeg synes læser filmen helt forkert - og derfor alt for konkret. Jeg ser mere filmen som en kærlighedshyldest, end decideret homofobisk, angst for homoseksuelle. Tiden kan ikke gøres om, kun gennem de drømmebilleder, vi selv skaber, dvs. gennem erindringen. Det er denne vej, filmen aftegner; fra det mest forfærdelige, i bogstaveligste forstand ækelt-indre, ulykken (Rectum), til den vertikale bevægelse på græsplænen og lykkens higen efter himlen (slutningen). Filmen er således (også) en selvudviklende bevægelse fra dystopi til utopi, mulig frelse gennem kærligheden. Det værste er vel ikke, at Belucci bliver voldtaget, måden hun bliver det på, men på hvilken baggrund, hun bliver det, nemlig at hun bliver efterladt, nødt til at gå alene efter festen uden kæresten. Ensomhed er knugende, fatal, ulykkelig - dødbringende.
|
|
|
Anmeldt af
Henrik, Odense C |
29. marts 2005
|
|
Tja, hvad skal jeg sige... Ærgerligt, at Noé lader sin homofobi ødelægge en ellers meget interessant og tankevækkende film. En baglæns rutschetur fra den ulækre og perverse homoseksualitet til den pæne og idylliske heteroseksualitet. Filmen er blevet kaldt meget provokerende - det må vist mest være for den utilslørede brug af alle klicheerne om homoseksuelle - de er promiskuøse, går i læder- eller dametøj, og ønsker kun at voldtage heteroseksuelle mænd (og deres kvinder). Flot Noé - Indre Mission kunne ikke have gjort det bedre.
|
|
|
Anmeldt af
ChristianV, Dragør |
10. marts 2005
|
|
Brutalt mesterværk |
|
Jeg kan ikke mindes at have set en så modbydelig og ubehagelig film som irreverible. Filmen er svær at forklare, men skal simpelt hen opleves. Skuespilleren er fabelagtige, især Vincent Cassel viser nye sider af sit store talent. Filmen er et mareridt at komme igennem, men beløningen venter. Irreversible skal ses flere gange og langsomt men sikkert vil filmen vise sin værdi og vigtighed.
|
|
|
Anmeldt af
Chesney, Brædstrup |
19. juli 2004
|
|
En af de mest brutale og ubehagelige film jeg har set til dato og dog kan jeg ikke lade være med at blive revet med i det hele. Ja man kan simpelthen ikke slippe denne film hvad enten man synes om den eller ej. Gaspar Noé har frem for alt lavet en film der tør være ærlig, og med billeder der ligefrem printer sig fast ind i ens hukommelse. Ham skal vi holde øje med i den nære fremtid.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Irréversible - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Irréversible - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Irreversible |
prufty
Se alle titler her
|
Sendt 2003/07/19 11:57:35
IP:
Logget
|
|
|
Uncut?
Den engelske udgave af Irreversible er vist uncut. Men hvad med region 1 udgaven? Og nogen gange er der også forskellige versioner imellem USA og Canada, hvor Canada har knapt så streng en censur lov. Vil den canadiske version være uncut i forhold til den amerikanske?
|
|
ljosaa
|
Sendt 2004/04/25 20:48:50
IP:
Logget
|
|
|
Uncut
Den amerikanske er uncut. I hvert fald den her. Der står UNRATED på bagcoveret
|
|
pededyret
|
Sendt 2004/05/28 14:47:33
IP:
Logget
|
|
|
Hvad med den danske udgave? Den er vel forhåbentligt komplet... eller hvad? :-S
|
|
|
Sendt 2005/01/29 00:08:06
IP:
Logget
|
|
|
Fantastisk film
Nu hvor jeg har set filmen et par gange kommer jeg i tvivl om, mon det er den rigtige voldtægtsforbryder de slår ihjel! I scenen med voldtægten har han en hvid skjorte på under sin jakke, og han har en pænt bred næse, hvilket jeg ikke synes ham de banker har! Han har en sort skjorte på! Og han står jo med en der har en hvis skjorte på! Nogle der kan hjælpe mig med at finde svar?
|
|
JernAbe
|
Sendt 2005/01/29 01:11:41
IP:
Logget
|
|
|
irreversible
voldtægtsforbryderen er ham med den brede næse der står og griner istarten mens ham den anden bliver nakket, hvilket bare gør filmen endnu mere uretfærdig.
|
|
Kubrick7007
|
Sendt 2006/02/26 19:43:41
IP:
Logget
|
|
|
3,2,1....0
Denne film er lige så uigenkaldelig, som tiden selv er det. Kan man lave synderne om i ens liv, vende fornedrelsen til anger og dens væsen? Fantastisk filmværk, der, jo smukkere Monica Belucci er, desto mere ondt, det gør på os.
|
|
|
Sendt 2007/01/19 18:27:06
IP:
Logget
|
|
|
Homofobi
Mange kritiserer Irreversible pga. Gaspar Noé ’homofobi’, og syntes at filmen er direkte dårlig pga. måden han opstiller homoseksuelle på. Jeg syntes selv at denne film er et mesterværk (så den så sent som i går, for tredje gang) og vil gerne fastslå at Gaspar Noé selv optræder i de stærkt kritiserede scener, hvor Gaspar Noé formår at opstille homoseksuelle på en yderst ubehagelig måde (med alt respekt), da han gerne ville fastslå at han ikke har noget imod homoseksuelle, men da denne sekvens var nødvendig for filmen.
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Irréversible - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|