af MGM/UA
|
MGMV114091
/
UPC# 883904140917 |
|
|
Denne vare føres ikke i Laserdisken.
|
|
|
 |
M-G-M
-
1966
Italien
-
Farve
|
 |
  
|
|
Blu-ray pladens specifikationer |
|
Oprindelse:
USA
|
Region:
|
Uden danske tekster
|
Tekster: |
Engelsk Fransk Spansk
|
|
Sprog: |
Engelsk Fransk Spansk
|
|
|
|
Billedgalleri:
|
Laserdiskens vurderinger:
 |
Niels Ole |
 |
|
 |
David |
 |
|
 |
Hans Kr. |
 |
|
 |
Kenn |
 |
|
 |
Lars |
 |
|
 |
Peter J |
 |
|
|
|
A-I-A-I-AAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg har haft fornøjelsen af at se Sergio Leones The Good, the Bad and the Ugly adskillige gange i sin fulde længde, og filmoplevelsen er blevet større for hver gang. Mit første bekendtskab med filmen var på den i lang tid eneste LaserDisc-udgave, som var kraftigt beskåret i siderne og havde en temmelig elendig lyd (UGLY). Da den senere blev sat op i den lokale biograf som "søndagsklassiker", vandrede jeg derhen for til min rædsel at opdage, at jeg langtfra var den eneste, der havde fået dén idé. Sort af mennesker var der og kun få pladser tilbage på første række. Dette faktum samt filmrullens beskaffenhed (en meget, meget, meget slidt kopi) og den evindelige slikpapirsstøj til trods var det dog et fremskridt at få mulighed for at se filmen i sit fulde, brede format (BAD). I 1990 blev filmen så udgivet på LaserDisc i letterbox-format. MGM/UA havde gravet en nydelig kopi frem fra arkiverne, og det resulterede i en tilfredsstillende disc, hvor Leones udlægning af det vilde vesten under den amerikanske borgerkrig omsider kom til sin ret (GOOD). Men LaserDisc-systemet havde jo sine begrænsninger, og bl.a. to side/pladeskift i løbet af filmen tog unægteligt lidt af fornøjelsen. Med den nye, restaurerede Special Edition DVD kan jeg ikke længere finde noget at brokke mig over... (GREAT!).
Efter den syrede, animerede credit-sekvens bliver man introdu-ceret for Clint Eastwoods karakter "Manden uden navn" (der dog bliver kaldt "Blondie" i denne film), den sadistiske "Angel Eyes" (Lee Van Cleef) og banditten Tuco (Eli Wallach), og man finder hurtigt ud af, hvorfor filmen har fået titlen Den gode, den onde og den grusomme, selv om Clint Eastwoods navnløse "helt" kun i Leone-sammenhæng kan kaldes "god". The Good, the Bad and the Ugly ligner slet ikke de westerns, man forbinder med eksempelvis John Wayne, der som regel spillede den rendyrkede helt med æresbegreberne intakt. I en John Wayne-film er livet i det vilde vesten gerne overdrevent romantiseret. The Good, the Bad and the Ugly er derimod - udover at være åndeløst smukt og opfindsomt fotograferet - mere barsk og måske (?) mere realistisk i sin skildring af borgerkrigstiden i USA. Folkehelten er væk, tilbage er en flok onde og mindre onde desperados midt i en krig, der ikke giver mening. Dette udtrykkes også af "Blondie", der på et tidspunkt bliver involveret i krigen og efter at have overværet et voldsomt slag om en betydningsløs bro, hvor hundredvis af soldater mister livet, chokeres over blodsudgydelsernes omfang. Den ellers så barske herre viser sig fra sin menneskelige side og bemærker: "I've never seen so many men wasted so badly."
Det var Sergio Leone, der med Clint Eastwood-trilogien satte skub i den genre, man senere døbte spaghetti-westerns. Den første Django-film fik lige som The Good, the Bad and the Ugly premiere i 1966, og trods Django-seriens (over 30 film) popularitet, når ingen af disse Leones bedste film til sokkeholderne. En del af æren skylder instruktøren dog en anden mand, hvis navn rimer på Leone. Komponisten Ennio Morricone skrev musikken til samtlige Leones film og er således ophavsmand til filmens uforglemmelige tema (A-I-A-I-AAAAAAAA!!!). Med de meget varierede orkestrale indlæg (nogle følsomme og blide, andre melankolsk bedrøvelige, andre dødsmessende rå, andre blot melodiøst iørefaldende - alle meget effektive) bidrager Morricone væsentligt til oplevelsen af denne - og mange andre - film. Det er bestemt ikke ufortjent, at han i 1990 blev kåret til verdens bedste filmkomponist af en stor flok anerkendte, amerikanske kritikere. Hans score til The Good, the Bad and the Ugly hører til hans allerbedste.
Niels Ole
|
|
Brugerne skriver om Good, the Bad and the Ugly, The:
|
Anmeldt af
René, Åbyhøj |
28. september 2010
|
|
Så går den vilde guldskattejagt |
|
.... tre og en halv .... fire .... fire .... fire .... fire .... og fire guldstjerner?!! Uha-uha! Jeg risikerer med garanti at træde et par trofaste Leone-fans hårdt over tæerne nu, så de skriger: A-I-A-I-Aaaaaa!. Hehe. Men dette er jo heller ikke et forum for tøsedrenge, såeh ..... Jeg må indrømme, at jeg altid har haft lidt vanskeligt ved at forstå alle andres fascination af Sergio Leone's stil. Tag nu f.eks. denne klassiske shaghetti-western, "The Good, The Bad and The Ugly": Et lidt broget kludetæppe af en film, hvori hverken manus, sound track eller klipning for et utrænet øje (eller øre) altid synes at gå sammen i en højere enhed.
Og personligt finder jeg alle Sergio Leone's close-up's af sammenbidte ansigter og sammenknebne øjne en smule trættende i længden. Ennio Morricone's score er interessant - omend fuldstændig atypisk westernmusik. Men i fangelejren fejlede sikkerhedsnettet desværre, og musikken røg lige igennem og ramte jorden med et klask, alt imens jeg pludselig oplevede at høre et orkester, bestående af sydstatsfanger "spille" (statisterne kan jo knap nok finde ud af at holde ordentligt på instrumenterne) noget musik, der i mine ører mest af alt lyder som en melankolsk Ray Conniff Evergreen fra de tidlige 1960'ere. (Er det ikke dét, man kalder en anakronisme?)
Plottet spinger også nogen gange lidt hid og did, hvor man også godt kan undre sig lidt over en figur som "Angel Eyes", der først optræder som lejemorder eller dusørjæger, dernæst som korrupt vagt i en nordstats-fangelejr, og til sidst som revolvermand og skattejæger. Han er lidt som 'Den røde Pimpernel': - Hér, dér og alle vegne. Og tilsyneladende bare løst plantet rundt omkring i historien, alt efter manuskriptforfatterens forgodtbefindende. Gud ske tak og lov for den røde tråd med guldskatten - ellers var det da ikke til at vide, hvor filmens handling til sidst kunne være endt henne.
Åh ja - jeg bliver altså lige nødt til også at nævne et andet, og endnu større irritationsmoment, som i det mindste i min verden virker BIG TIME kikset: Dårlig eftersynkronisering, hvor tale og mundbevægelser i visse tilfælde overhovedet ikke passer sammen. Og præcis det samme vil formentlig gøre sig gældende, uanset hvilken sproglig version af "Il buono, il brutto, il cattivo" man end vælger at se. Så velkommen til Sergio Leone's brogede kludetæppe-univers. Næ, giv mig da hellere en film, som Clint'ens "The Unforgiven".
Med alle disse jereminader i mente, er det derfor også "lidt pinligt" alligevel at skulle indrømme, at filmen for mig trods alt indeholdt en form for middelhøj underholdningsværdi (endog også lidt humor), som fik dens spilletid på knap tre timer til at gå som en leg. Jeg vil derfor også tro, at "The Good, The Bad and the Ugly" for 'anti-fans' af spaghetti-genren dermed nok vil være den lettest tilgængelige af Sergio Leone's westerns at gi' sig i kast med. Men .... et mesterværk?!! .... Nu be'r jeg Dem, fru Heilbuth.
UPDATE d. 29.01.2023: Jeg har lige set en interessant video på YouTube, med titlen: 10 Things You Didn't Know About The Good, The Bad And The Ugly!". Her åbenbares det, at filmen hverken havde en titel eller et manuskript, da det uden forudgående planlægning blev besluttet at lave filmen. Og at manuskriptet blev forfattet, sådan lidt hen ad vejen - ikke helt ulig Shu-bi-dua's film "Den Røde Tråd". Ha! Så tror da pokker, at jeg visse steder fandt plottet usammenhængende.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
26. juli 2009
|
|
En god stiløvelse |
|
Leone havde jo for så vidt allerede været her med sine to foregående film om manden uden navn. De store nærbilleder, de grove ansigter, de sammenknebne øjne, den provokerende anvendelse af bredformatet, den nye musik, den nye etik osv. osv. Alt sammen "genbrug". Selvfølgelig er filmen en sublimering af de to foregående og som sådan aldeles seværdig. Budgettet er også dekorativt større. Når jeg ikke kan aflevere den sidste halve stjerne, skyldes det, at jeg anser "Once Upon a Time in the West" for anseeligt mere sammenhængende og skuespilpræstationerne meget mere i samklang med filmens tema og udseende. I denn film er der, hvis jeg skal være ærlig (det behøver man jo ikke altid) flere passager, hvor det langsomme tempo truer med at tage spændingen ud af historien, hvilket ikke et øjeblik er tilfældet med efterfølgeren. Jeg synes også at såvel Lee Van Cleef som Eli Wallach spiller en anelse for enstrengede. De magter på en måde ikke at leve op til stilen - Wallach mest udpræget ved at være for konsekvent overgearet.
Blu Ray versionens lyd er flere steder ødelagt i bestræbelserne på at opgradere til surround.
|
|
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
27. august 2008
|
|
BRAVO........ dette er film, som vi elsker det. |
|
Tænk at jeg først nu anmelder denne sveddryppende, beskidte og veldrejede italienske westernperle, der indeholder så mange facetter, at man er lige ved at falde ned fra stolen.
THE MASTER Sergio Leone ved lige hvordan man skal sammensætte en god film, og når man nævner ''Den gode, den onde og den grusomme'', så er det ingen undtagelse, at dette muligvis sammen med hans anden film ''Once apon a time in America'', er de bedste westerns gennem filmhistorien. Vi husker alle sammen Clint Eastwood, med lille cigar i kæften og sammenknibende øjne, mens han mejer den ene bad guy ned efter den anden, som antihelten Blondie/manden uden navn. Eli Wallach er suveræn som den fandenivoldske El bandit Tuco, og Lee Van Cleef er bare en total psykopat motherfucker, som Angel Eyes, der vist mere har øjne som fanden selv. Disse tre herrer er ude efter det samme mål, en mystisk stor guldskat, der i enden vil samle dem til et legendarisk skudopgør, man næppe vil glemme. HERLIGT HERLIGT !!!! Og så kan man jo kun sidde tilbage og nyde alle de flotte totalbilleder, de gennemborende nærbilleder, det smukke skuespil og den uforglemmelige filmmusik. Ja, man er en idiot, hvis ikke man ser dette komplette nyrestaurerede mesterværk.... tag dog og køb den.
|
|
|
Anmeldt af
Nicolas Barbano, Frederiksberg |
11. december 2006
|
|
Vi er vant til at tænke på Leones tre første spaghettiwesterns som "Dollar-trilogien", et samlet værk med Clint Eastwood som The Man With No Name. Men sandheden er, at "Dollar-trilogien" er et marketings-koncept opfundet af den amerikanske distributør.
I virkeligheden er der tale om tre enkeltstående film, og Clinten har iøvrigt et navn i alle tre - i den oprindelige italienske version af "Den gode, den onde og den grusomme" hedder han Joe, og i den amerikanske version hedder han Blondie - skønt han er mørkhåret.
Een ting står dog ikke til diskussion, nemlig at "Den gode, den onde og den grusomme" med fuld ret har status som en af verdens 2-3 bedste spagettiwesterns. 60’ernes disillusionerede kynisme går her op i en højere enhed med 1) instruktøren Sergio Leones episke fortællestil, hvor alting forstørres og trækkes ud som en mageløst kunstfærdig dødsarie, 2) Ennio Morricones ensomt skrigende coyote-hyl, der gjalder af triumferende verdenssmerte, samt 3) en fremragende rollebesætning: Clint Eastwood spiller den cerutrygende antihelt, der har mistet sin menneskelighed men vækkes af den amerikanske borgerkrigs organiserede massedrab; Lee van Cleef, også kendt fra Lucky Luke-albummet "Dusørjægeren", er den iskoldt skulende morder Sentenza (i den amerikanske version kaldet Angel Eyes); og Eli Wallach sprudler af energi som Tuco, en lille bandit med et endeløst synderegister.
Tucos spontane livstørst og hurtige replikker ("When you have to shoot, shoot! Don’t talk!") er ansvarlig for en stor del af filmens underholdningsværdi og han medvirker i næsten alle dens højdepunkter, såsom: Tuco hos våbenhandleren, den sureelle ørkenvandring, torturscenen i militærlejren, Tucos guldfeber på gravpladsen, samt den afsluttende trekantsduel med Leones endeløst intensiverende montage af vagtsomme øjne, løstsiddende våben og ultraparate fingre.
Da filmen havde italiensk verdenspremiere spillede den 177:43 minutter, men den amerikanske version blev klippet ned til 161 minutter og dubbet på engelsk. I 2002 blev sidstnævnte version restaureret med nye lydeffekter og de udeladte scener genaktiveret: Sentenza besøger et lazaret, Tuco opsøger sin gamle bande, Blondie møder Sentenzas kumpaner.
Desværre gør de "nye" scener hverken filmen værre eller bedre. Blot anspores man til at ærgre sig over, at filmens italienske lydspor ikke er med på dvd’en, nu den er kommet så tæt på at have genfundet sin oprindelige form.
|
|
|
Anmeldt af
Pintoz, Herlev |
11. juni 2005
|
|
Hvor skal man starte, hvor skal man slutte? nå ja, FED FILM! En af genrens bedste! Bliver måske kun slået af Once upon a time in the West... nå ja, det er også Sergio!?!? Han er og bliver den ultimative western instr.!!!!
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
26. december 2004
|
|
De definitive filmsyner! |
|
Tja, hvad kan man egentlig sige om denne film. Det episke og dramatiske er på sin vis lidt bedre integreret her end i VESTENS HÅRDE HALSE, men den film var en tand bedre, fordi den skildrede en overgangsperiode (1870´erne), hvor denne film vistnok foregår godt 10 år tidligere og omdrejningspunktet er Borgerkrigen. En detalje som ikke har en skid betydning i det store billede. Dette er en super-lækker film, uopslidelig, fyldt til randen med udsøgte billeder og et cast der simpelthen eksploderer! Det kvarter der er sat ind er glimrende og skaber en lidt fyldigere historie. Dette er REN film fra den allerhøjeste skuffe i filmskabet! SUVERÆNT!
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Good, the Bad and the Ugly, The - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Good, the Bad and the Ugly, The - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Good, the Bad and the Ugly, The |
Holliday
Se alle titler her
|
Sendt 2010/09/28 23:23:10
IP:
Logget
|
|
|
Kære René
Du havde for alvor trådt folk over fødderne, hvis du havde kunne li' The Good the Bad and the ugly
|
|
richthofen
|
Sendt 2010/09/29 02:47:55
IP:
Logget
|
|
|
:D
|
|
René
|
Sendt 2010/09/29 17:54:20
IP:
Logget
|
|
|
Arh, lad mig hellere sige det på denne måde:
- Den man tugter, holder man af. 
"The Good, The Bad and The Ugly", er faktisk dén af Leone's westerns, som jeg synes bedst om. Dog uden ligefrem at klappe ukontrollabelt i de små hænder af fryd, forstås. Nok nærmere bare: Behersket interesse.
Men jeg synes samtidig også, at filmen langt fra er fejlfri. Og hvorfor skal man dog være mere overbærende over for sådant, blot fordi instruktør-navnet er Sergio Leone - og ikke f.eks. Egon Kvajberg? Eller Ed Wood Jr.? 
Desuden synes jeg, at det vist også er ved at være længe siden dette forum sidst har haft en rigtig livlig debat. Regnede nok med, at denne 'semi-nedslagtning' muligvis kunne sætte lidt liv i kludene.
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Good, the Bad and the Ugly, The (Blu-ray) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|