Brugerne skriver om Blue Jasmine:
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
1. oktober 2015
|
|
Skæbner i San Francisco |
|
Det er Cate Blanchetts flotte præstation som en fraskilt og frustreret overklassekvinde, der må flytte ind hos sin søster, som hun grundlæggende var med til at ruinere tidligere, der grundlæggende gør denne film seværdig. Men alle holder gode miner til slet spil for en tid, lige indtil de ikke kan mere. Godt udgangspunkt lægges en smule øde fordi Allen ganske rigtigt ikke har disciplin nok til at holde historien på sporet og derfor bliver dramaet for sporadisk. Men selvfølgelig rart at se, at rige røvhuller også kan komme galt afsted eller måske er det blot ønsketænkning vi er vidne til. På plussiden må man nævne, at det er en lidt mere skarp Allen end man normalt ser og måske er netop dette grunden til at filmen ikke holder hele vejen igennem; hans instruktørfysignomi er simpelten ikke robust nok til at træde så meget i karakter som han gerne ville. Omvendt kan han måske nå det endnu, hvis han stadig har et par film tilbage. Filmen kan imidlertid næppe regnes til de mest markante i hans produktion.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
20. december 2013
|
|
A Street Car Named Desire |
|
I sin runde med parafrasering af forskellige klassiske værker er Allen nu nået til "A Street Car Named Desire". Og medens han slap ganske fint fra "Forbrydelse og straf", går det knapt så glat denne gang. Det er forfriskende, at Allen bidrager med kritik af neoliberalistisk grådighed, men det viser sig snart, at det ikke er hans egentlige ærinde. Han vil vist bare vise, at hvor uvidende de end anstiller sig, så er de økonomiske forbryderes hustruer medskyldige og deres fald lige så fatalt som de egentlige banditters. Ja men. Sikke en lære. Måske ved Allen godt, at det ikke kommer bag på nogen. Lad os bare vedtage, at så intelligent er han. Men hvad skal vi så lære af Jasmines deroute? Filmen er ikke fokuseret nok til at svare på det spørgsmål. Måske skal historien blot give Cate Blanchett lov at vise facetter af sit talent? Hvis det er tilfældet, må man sige, at materialet er så tyndt, at selv Blanchett må give op. Det gør hun ved et overspil, som ses sjældent hos hende, der netop mestrer det mest subtile spil. Jeg synes ikke Allen har ordentligt styr på filmen, og vi efterlades med tvivl om, hvor han vil have os hen. Det gjorde vi i øvrigt også med hans forrige værk: "To Rome with Love". Naturligvis ejer filmen en vis underholdningsværdi, som det er værd at indkorporere i overvejelserne om hvorvidt man vil bruge tid på den eller ej.
|
|
|