Brugerne skriver om Badlands:
|
Anmeldt af
Monkeyman, København S |
11. april 2013
|
|
Fremragende debut fra Malick |
|
Lidt løst og ikke en komplet korrekt beretning om massemorderen Charles Starkweather og hans meget unge kæreste Caril Ann Fugate, der tilbage i 1958 tog på en blodig mordtogt... men Terence Malick vil da heller ikke giver os en biografisk film, men et mere poetisk anlagt og ´´low-key´´ værk, der hverken dømmer eller klapper af de to hovedpersoner, men viser to individer der er så desperat forelsket i hinanden, at det kun kan gå galt!
Fremragende instruktion, lækre billeder og skøn skuespil... "Badlands" er en film for filmelskere!
|
|
|
Anmeldt af
Kasper, Aalborg |
15. oktober 2007
|
|
Badlands |
|
I 1959 strejfer Kit (Martin Sheen) som har slået adskillige mennesker ihjel, og hans nye kæreste Holly (Sissy Spacek), som har set ham gøre det, rundt i en fantasiverden præget af forbrydelser og straf mellem South Dakota og Montana. De lever i en drøm, men kuglerne og blodsudgydelserne er meget ægte.
En udmærket film fra Terrence Malick (hans bedste), men jeg synes bare det er som om, at der er et eller andet i filmen, jeg ikke rigtig bryder mig om, hvad der er kan jeg ikke rigtig finde ud af. Men den tåler helt sikkert flere gensyn.
|
|
|
Anmeldt af
ch, Odense C |
21. december 2005
|
|
En stor filmoplevelse |
|
Der er en næsten lyrisk og poetisk stemning i Badlands, og selvom den har visse ligheder med Bonnie og Clyde, så er den alligevel sin helt egen. Musikken af bl.a. Carl Orff og den utroligt flotte fotografering medvirker til en helt speciel stemning. Badlands er en af den slags filmoplevelser man husker i lang tid efter man har set filmen. Løseligt baseret på USA's første seriemorder.
|
|
|
Anmeldt af
Holliday, Aalborg |
5. juni 2005
|
|
To kill a mockingbird |
|
Terrence Malick som man kan beskylde for alt andet end værende produktiv, har med sin skelsættende debut fra 1973 leveret sit bedste, og væsentligste bidrag til den amerikansk filmkultur. Badlands er ubestridt en af 70'erne vigtigste film, og en af filmhistoriens bedste instruktørdebuter.
Filmen bygger på historien om den kun 19 årige seriemorder Charles Starkweather, og hans 14 årige kæreste Caril Ann Fugate. Som i 1958, i løbet af blot 10 dage, chokerede en hel nation, med deres blodspor igennem Wyoming.
I de to hovedroller ses Martin Sheen og Sissy Speack, begge i drømmeroller. Speack levere en af filmhistoriens bedste voice-over præstationer, som fortryllende lægger et ekstra lag til filmes i forvejen ypperlige virkemidler.
Badlands visuelle univers er perfekt vekslende i smukke videskud, til et direkte semi-biografisk snit, tilsat en sublim timet klipning og nærmest hypnotisk score.
På samme måde som Oliver Stone afdækkede luder journalistikken og angreb volds idoliseringen og den sivende popkultur, med Tarantino filmen Natural Born Killers, kastede Malick sig over temaet i 73'.
Malick falder dog aldrig i den grøft som Stone ynder at rulle sig i, og prøver ikke at belærer os om right and wrong. Malick idoliserer aldrig sine figurer, eller sågar dømmer dem. Han fortæller deres historie og afdækker kun brudstykker af den psykologi som må drive både motiv og motivation til deres handlinger. Malick lader det op til den enkle, at få de resterende brikker til at passe ind, i dette meningsløse (?) voldsorgie.
Kit Carruthers og Holly Sargis bliver igennem deres handlinger og blomstrende stjerne status, langsomt trukket væk fra den sidste rest af virkelighed som de har tilbage. De tryllebindes nu af medierne, som villigt stiller sig til rådighed som talerør, og samtidig er en sikker garant for deres forkvaklet og nyvunden samfundsstatus som teenage mordere, behandlet som "rockstjerner". Medierne beskæftiger sig med de unge elskende og deres blodspor, men aldrig med hvad der antændte det.
Malick spidder fornemt den del af den amerikanske burger kultur han hader, men gør det med en sjældent set og fint vægtet finesse af ren naivitet, komik, drømmesyn og socialrealisme.
|
|
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
24. marts 2005
|
|
Afgjort et hovedværk |
|
Alligevel er det en markant film der tegner sig som en af genrens hovedværker. Mallick har helt styr på fortællingen og dens socialkritiske relevans. Sheen og Spacek er ypperlige.
|
|
|
Anmeldt af
Svend Erik, Løkken |
17. august 2004
|
|
Stiløvelse |
|
Havde Malick mon egentlig noget på hjerte, da han som helt ung lavede Badlands? Hans to hovedfigurer Holly og Kit er tegnet uden udvikling og uden at sætte dem i relief til tid eller sted. Malick vil sikkert vise os, hvor banal såkaldt ondskab egentlig er, men han begår den fejl at gøre selve fremstillingen banal. Derfor fratages vi muligheden for at engagere os i handlingen. Han har ellers temaer nok, som kunne give filmen indre spænding: Holly, der er helt følelseskold, og som er filmens fortæller (i postkortsprog), kunne have givet en vinkel. Kit, der egentlig er en flink fyr, er samtidig bange for noget (han skyder Cato i angst), men Malick uddyber heller ikke det tema. Malick holder sig på overfladen og her er alt dødt: ofrene, Holly, landskabet - fortællingen får ingen nerve - som f.eks. Bonnie og Clyde eller True Romance (læg i øvrigt mærke til Tony Scotts musikhilsen til Badlands).
|
|
|