Udgivet 12. juli 2016
af Criterion
|
CRRN2645
/
UPC# 715515181419 |
|
|
|
|
Bestil filmen i Laserdisken!
|
|
|
|
 |
Independent
-
1962
USA
-
Sort/Hvid
-
78 min
|
 |

|
|
DVD-pladens specifikationer |
|
TV-system:
NTSC
|
Region:
|
Oprindelse:
USA
|
Uden danske tekster
|
|
|
Billedgalleri:
|
|
Isnende danse macabre
En køretur, et brændende ønske om at lave film og $31.000 ligger til grund for Carnival of Souls, en film, der ved sin premiere i 1961 ikke satte de store bølger i gang, men som med tiden har fået sig et større og større publikum, og som den dag i dag betragtes som et uomgængeligt værk inden for gysergenren. En lignende skæbne overgik som bekendt Michael Powells massemorderportræt Peeping Tom, som af kritikken i 1960 bestemt ikke fik den anerkendelse, den havde fortjent. Den siden hen støt voksende respekt omkring de to film kunne imidlertid tyde på, at de begge (på hver sin måde) har været forud for deres tid, og Carnival of Souls er med sine mange kreative kvaliteter et strålende eksempel på, hvorfor independent film ofte kan være særdeles interessante bekendtskaber og fortsat bør have en eksistensberettigelse.
Det var en dag, da Carnival of Souls' instruktør, Herk Harvey, kørte forbi et nedlagt tivoli ved en udtørret sø i Salt Lake City, at han så de første billeder af filmen for sit indre øje. Lokaliteten havde noget gådefuldt over sig, som gav ham inspiration til en scene, hvor en flok levende døde danser vals inde i en stor hal. Sådan var udgangspunktet for en ikke videre specificeret historie, og dette fremlagde han så for John Clifford, som følgelig blev spurgt, om han kunne bygge et manuskript op omkring denne vision. Ud af det kom der så en mystisk beretning à la The Twilight Zone, der er sikkert plantet et sted i gråzonen mellem de levendes og de dødes univers, hvor verden tilsyneladende ser ud, som den hele tiden har gjort, men har fået sig en lille drejning. Drevent og udspekuleret bliver der rykket ved publikums opfattelse af virkelighed og fantasi, og hovedpersonen Mary (Candace Hilligoss) kan heller ikke finde ud af, hvilket ben hun skal stå på, efter hun mirakuløst, som den eneste, overlever et fatalt biluheld i en flod ved filmens start. Da hun efterfølgende tager af sted til et nyt job som organist i en anden by, drages hun på vejen uforklarligt mod det benævnte, afsides tivoli, der om natten ligger dødt i horisonten som en anden enlig gravsten. Vel ankommet til sin destination prøver hun at komme ind i de vante folder, men andre sære fænomener indfinder sig - i perioder synes hun at være usynlig for sine omgivelser, og en tavs, ligbleg mand dukker uafladeligt op på de mærkværdigste steder. Har han en forbindelse til Marys videre skæbne?
Plottet bliver afviklet med en distanceret kølighed, og det er en af kilderne til den understrøm af hypnotisk uhygge, der går gennem fortællingen om en kvindes trinvise afsondring fra omverdenen, og det er, med undtagelse af Polanskis Repulsion, sjældent set fremstillet så klaustrofobisk og teknisk flot som her. En del af æren bør rettelig også tilfalde Gene Moore, der med sit ejendommelige og skæbnetunge kirkeorgel på lydsiden anslår den rette følelse af tungsind og tristesse. Men selv om både Hilligoss og Sidney Berger (John, Marys sjove og nørdede bejler) er gode, så er filmens mest markante hovedperson det mennesketomme tivoli. Hvad enten man ser det om natten eller i dagslys, oplever man den samme myrekrybende atmosfære som i en forladt westernby, hvor kun vindens susen bryder den forstemmende stilhed, og der skal kun de allermindste virkemidler til, for at der løber en kold rislen ned ad ryggen. Herk Harvey formår besindigt, men med maksimalt udbytte, at vride al den dæmoni ud af sin imponerende kulisse, han overhovedet kan, og den megen visuelle opfindsomhed, der bliver stillet for dagen, kan sandsynligvis tilskrives de strenge, økonomiske begrænsninger. Historiens afsluttende clou er måske knapt så banebrydende i dag, som det var i sin samtid, men så har Carnival of Souls til gengæld et kunstnerisk og stilistisk overskud, som både George A. Romero, John Carpenter og salig Stanley Kubrick med glæde ville skrive under på. Harveys smukke danse macabre vil med lethed valse ind under gåsehuden på fremtidige generationer af beundrere og få dem til at forstå, hvorfor rigtige filmelskere lejlighedsvis med nostalgi i stemmen ynder at sige:"Der var engang!"
Fra redaktionen: René Pedersen har også sin egen hjemmeside, hvor du kan læse omtaler af andre små, skæve og anderledes DVD-film.
Siden hedder Verdensfilm.dk.
René
|
|
Brugerne skriver om Carnival of Souls (Herk Harvey):
|
Anmeldt af
Thomas Aquinas, Værløse |
11. maj 2007
|
|
De dødes rige |
|
En ung kvindelig organist er nær ved at omkomme i en trafikulykke og flytter kort efter fra byen for at komme væk fra den voldsomme oplevelse. Imidlertid begynder hun meget hurtigt at tro at der er nogen der forfølger hende, og at hendes liv er i fare. Er hun ved at blive trukket over på den anden side eller er hun ved at gå fra forstanden? Virkelig en særpræget lille B-film som i sandhed er optaget med et minimum af udgifter. Harvey låner fra mange, Dreyer og Hitchcock f.eks., men filmen har omvendt også ganske tydeligt inspireret Mario Bava til "Lisa and the Devil", som iøvrigt er en bedre film. Og Polanski har måske også luret den forud for sin "Repulsion". Er man til det esoteriske gys, så kommer man nok ikke uden om "Carnival of Souls".
|
|
|
Anmeldt af
Kalle Marx, Esbjerg |
28. juli 2006
|
|
Midnats-klassiker |
|
Carnival of Souls er helt klart en film med sine ups & downs. Det filmen nok har fået mest anerkendelse for er udfaldet på trods af et lavt budget. Dermed kan man kalde denne film en af de allerførste kult-gysere. Selvom denne film kom før zombie-klassikeren "Night of the living dead" vil det nok være en fejltagelse at kalde denne en forfader, da den har sin helt egen stil. Her skabes uhyggen ikke ved angribende zombier der vil æde din hjerne, men af en psykisk ubehag som man føler gennem hovedpersonen. Jeg synes filmen somme tider lider lidt af det lave budget og det, til tider, rodede script og har nogle lidt irriterende fejl, men er generelt en god oplevelse bla. takket være nogle rigtigt fine passager og scener samt en meget dygtig Candice Hilligoss i hovedrollen. Den er helt sikkert kreativ, original og nyskabende for sin tid og er derfor et vigtigt levn i gyser-skattekisten.
|
|
|
Ret din egen anmeldelse af Carnival of Souls (Herk Harvey) - klik her
Deltag i debatten om
filmen
Carnival of Souls (Herk Harvey) - klik på "svar"
Forfatter |
Emne: Carnival of Souls (Herk Harvey) |
Thomas Aquinas
Se alle titler her
|
Sendt 2006/12/05 16:45:00
IP:
Logget
|
|
|
Til Kalle Marx:
Hvilken udgave har du købt? Og bør man have filmen i cinemateket?
|
|
Kalle Marx
|
Sendt 2006/12/05 19:11:19
IP:
Logget
|
|
|
Ang. Carnival of Souls
Det er et stykke tid siden jeg har set(og anmeldt) filmen, men nu vil jeg lige friske op..
Jeg har Criterion-udgaven som man selvfølgelig skal have hvis økonomien kan klare det. Carnival of Souls er mest af alt en smagssag; jeg synes ikke det er stor kunst, men den er et interessant bekendtskab af mange årsager. Budgettet skinner lidt igennem så den virker lidt halvbagt, men kigger man bort fra det er den både atmosfærisk og "selvstændig".
Jeg er tilfreds nok med at eje den, for den har sådan et lidt sjovt, blandet præg af avant-garde og b-film som man ikke ser hver dag. Den er ret speciel!
Jeg håber det hjalp lidt på det, ellers må du jo bede om uddybelse.
|
|
Thomas Aquinas
|
Sendt 2006/12/05 19:17:22
IP:
Logget
|
|
|
???
Venter spændt!?
|
|
Kalle Marx
|
Sendt 2006/12/05 19:17:53
IP:
Logget
|
|
|
Fejl rettet..
Ja, jeg kiksede lige i det
|
|
Thomas Aquinas
|
Sendt 2006/12/05 19:28:10
IP:
Logget
|
|
|
Tak for svaret!
Ja, jeg har kig på den. Tror der er noget at komme efter!
|
|
Kalle Marx
|
Sendt 2006/12/05 20:12:34
IP:
Logget
|
|
|
Var så lidt..
Smid en anmeldelse ind, hvis du ser den!
|
|
|
Start en debat om denne udgave af Carnival of Souls (4K-Mastered) (2-disc) (Criterion) - klik her
|
Klik her for print-venlig udgave |
|